Afgelopen oktober reden er een kleine 1.900 volledig elektrische auto’s op Nederlandse wegen. Volgens de doelstellingen moeten dat er in 2015 al 20.000 zijn.
De moeizame overgang komt deels door problemen waar elektrische auto’s nu nog mee te maken hebben, zoals een beperkte actieradius en een lange laadtijd.
Belasting
Maar ook het belastingbeleid helpt niet mee. Zo genieten zowel elektrische auto’s als hybride-auto’s van hetzelfde nultarief in de bijtelling. Volgens Nissan Nederland zou “[h]et belastingvoordeel beperkt moeten worden tot volledig elektrische auto’s”.
Clem Dickman, analist bij consultancybedrijf Aumacon, vindt dat de overheid onrealistische doelen heeft gesteld over het aantal elektrische auto’s. Daarom zag Den Haag zich genoodzaakt om de definitie van elektrische auto ‘stiekem te veranderen’. Daarmee doelt hij op het feit dat ook hybrides nu worden geteld als elektrische auto’s.
Hybride’s voor de overgang
Dat heeft niet alleen nadelen. Volgens experts zijn hybrides op hun beurt hard
nodig om de infrastructuur voor elektrische auto’s op te bouwen. Beide soorten auto’s
laden namelijk via dezelfde wijze op. Hierdoor kan de transitie naar volledig
elektrische auto’s soepeler verlopen.