De vastgestelde 2015-doelstelling houdt een CO2-uitstoot van 130 gram per kilometer in.
Commentaar
De cijfers bevestigen, ondanks eerder commentaar van autofabrikanten, dat de
2015-emissienorm voor de autoindustrie haalbaar is zónder dat autoprijzen
stijgen.
Scoreboard
Autofabrikant Fiat heeft in 2011 de eerste plek op de ranglijst bemachtigd, gevolgd
door SEAT, Citroen en Toyota. Ondanks hun verbeteringen, blijven de emissies
van luxe autofabrikanten, zoals Audi, BMW en Mercedes, gemiddeld genomen ruim
boven de 2015-grens.
Gareth Hession, vicepresident van JATO vertelt: "Met nog drie jaar te gaan
om aan de streefcijfers voor 2015 te voldoen, is er duidelijk een uitdaging bij
het verwezenlijken van deze evenwichtsoefening voor hen”.
Oranje boven
Over het geheel genomen is Nederland van de zevende naar de tweede plek gestegen op de
ranglijst van JATO, nadat het afgelopen jaar de uitstoot met 9,4 procent
verminderd heeft. Vooral de verkoop van ‘groenere’ voertuigen heeft in
Nederland een boost ervaren door de invoering van een CO2-heffing.