Duurzaam3 mei '12 12:14

Eigenbelang triomfeert duurzaamheid

Auteur: redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Wat beweegt de consument tot het overgaan over duurzame inkopen? Door indirect duurzaam consumentengedrag te stimuleren, kan duurzaamheid worden bevorderd, aldus wetenschappers van de Wageningen Universiteit.

Onlangs werd door de Wageningen Universiteit onder bijna 1.000 consumenten onderzoek gedaan.

Het begrip
Wat is duurzaamheid? Voor veel mensen blijft onduidelijk wat het begrip precies inhoudt. Het op waarde inschatten van bijvoorbeeld ‘milieuvriendelijk’ en ‘diervriendelijk’ blijkt makkerlijker voor de consument dan het algemene ‘duurzaamheid’. Niet bepaald een stimulance om overgaan tot het kopen van duurzame producten.

Mensvriendelijk
Consumenten worden door andere redenen, zoals smaak, makkelijker overtuigd tot duurzame inkopen. Belangrijk blijkt de term 'mensvriendelijk'. Gezondheid vormt een belangrijkere motivatie in de keuze voor eten dan duurzaamheid. Daarnaast wordt duurzaam door de consument ook geassocieerd met duur.

Goed voor jezelf
De onderzoekers concluderen: “Laat duurzaamheid meeliften met gezondheid en andere motieven als smaak, gemak en prijs." Het totaalconcept ‘goed voor jezelf is goed voor de wereld’ vormt hierbij de oplossing. Keuzes die goed zijn voor jezelf en toevallig ook nog voor het milieu - het eigenbelang vormt de sleutel tot duurzaamheid.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen