
Dit blijkt uit een vorige week verschenen rapport van onderzoeksbureau EIM onder bijna 3.500 bedrijven uit het MKB.
De horeca is in het algemeen weinig vernieuwend ten opzichte van andere sectoren. Over de afgelopen drie jaar introduceerden slechts 19 procent van de bedrijven nieuwe producten of diensten. Het gemiddelde over alle sectoren is 25 procent. Van deze vernieuwingen is dus slechts 3% duurzaam.
De (maak)industrie is het meest innovatief: 40 procent van de bedrijven geeft aan nieuwe diensten en producten te hebben ontwikkeld. Hiervan was 18 procent duurzaam. Op enige afstand volgen de transportsector en de handel.
Marktkansen
Twee vijfde van alle MKB-bedrijven geeft aan duidelijk marktpotentieel te zien voor duurzame producten en diensten. Toch blijkt slechts een kwart van de bedrijven dit potentieel te willen benutten. Uit het onderzoek van EIM blijkt dat de voornaamste barrière bestaat uit de marketing van duurzame innovaties.
Meer nieuws over duurzaamheid vind je op de programmapagina van BNR Duurzaam.