De nieuwe fles gaat de huidige PlantBottle vervangen die voor 30 procent gemaakt is uit suiker, maar verder bestaat uit traditioneel plastic uit aardolie. De nieuwe fles zal sterker zijn en bijdragen aan een CO2-reductie van 50 procent voor de Amerikaanse frisdrankenfabrikant. In 2020 wil Coca-Cola alleen nog maar verpakkingen van plantaardig materiaal gebruiken.
Naast Avantium zijn ook de green tech-bedrijven Virent en Gevo geselecteerd om volledig plantaardige flessen te produceren. Elk bedrijf heeft hiervoor zijn eigen techniek. Tom van Aken, CEO van Avantium, laat weten “enorm trots” te zijn om partner te worden van Coca-Cola.
Rivaliteit met Pepsi
De eeuwige strijd tussen Coca-Cola en Pepsi richt zich de laatste jaren op de vraag wie de meest milieuvriendelijke fles heeft. Coca-Cola won de eerste slag met de introductie van de PlantBottle in 2009, waarvan er wereldwijd inmiddels 10 miljard zijn verkocht. Begin dit jaar sloeg Pepsi terug met de aankondiging dat het bedrijf in 2013 een volledig plantaardige fles op de markt zou zetten. Pepsi is nu weer aan zet.