Internet Vandaag23 jun '14 16:43

Internet Vandaag 23 juni | Product placement op YouTube

Auteur: BNR Webredactie

Steeds meer bedrijven stoppen hun marketingbudget in product placement in YouTube filmpjes van videobloggers. Dat schrijft Techcrunch. In het vorige kwartaal zou al meer dan 350 miljoen dollar zijn besteed aan de reclamevorm. De startup Famebit heeft de markt open gegooid en brengt de makers van filmpjes in contact met de grote merken.

Ambrosia Malbrough, zomaar een YouTube-ster. Ze heeft 100.000 volgers en maakt filmpjes over van alles en nog wat: mode, make-up, films, muziek en lifestyle. Aan die filmpjes verdient ze geld, ze krijgt namelijk ongeveer de helft van de inkomsten van de reclames rondom haar filmpje. De andere helft gaat voor een groot deel naar Google, de eigenaar van YouTube. Maar, daar balen die YouTube-sterretjes zoals Ambrosia toch een beetje van. Ze willen meer verdienen, en daar komt product placement om de hoek kijken.

Je kent het van de ouderwetse televisie, de mannen van Voetbal International die opzichtig een Snickers naar binnen werken of de hoofdpersonen in Goede Tijden Slechte Tijden die graag een pot Haribo-snoep eten. Een inkomstenbron die voor onafhankelijke YouTube-sterretjes niet toegankelijk was. Tot nu.

Want de Amerikaanse startup FameBit koppelt grote merken aan de makers van Youtube-filmpjes, zodat ze tegen betaling het over een bepaald merk kunnen hebben.

Zo heeft Ambrosia Malbrough laatst een filmpje gemaakt over Lovewithfood. En daarin legt ze precies uit wat dat merk precies doet. En dat filmpje is kassa voor Ambrosia. Hoeveel ze precies heeft gekregen is niet bekend, maar het komt in ieder geval bovenop het geld dat ze verdient dankzij ze de Google-reclames. En de grote merken zitten graag op youtube. Het is de perfecte marketing. Vorig jaar alleen al werd er wereldwijd 5,6 miljard dollar uitgegeven aan advertenties op de videosite. Dat is iets meer dan ééntiende van de totale online reclamebesteding.

Niet is meer wat het lijkt op YouTube. Want je denkt naar een onafhankelijke videoblogger te kijken die toevallig positief is over een bepaald product, mogelijk is hij gewoon ingehuurd. In het tweede kwartaal van dit jaar werd er door bedrijven al 350 miljoen dollar neergelegd voor product placement, en dat lijkt alleen maar meer te worden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen