Juridische Zaken22 jun '11 18:49Aangepast op 23 jun '11 01:58

KLM: rechtzaak schadevergoeding is principekwestie

Auteur: Saskia van Huijgevoort

KLM zal geen schadevergoeding terugeisen van de klagende passagier die geld had gekregen wegens vertraging. KLM stapte zelf naar de rechter nadat de reiziger een vergoeding had gekregen. Voor de luchtvaartmaatschappij was de rechtszaak een principekwestie, zei directeur Erik Varwijk tegen BNR.

"We willen met deze rechtszaak aangeven dat we principieel tegen het uitkeren van vergoedingen zijn wanneer er sprake is van overmacht", zei Varwijk.
Regels
Passagiers die met een vertraging van drie of meer uren op hun bestemming aankomen, hebben volgens Europese regelgeving hetzelfde recht op compensatie als reizigers die te maken hebben met een annulering van hun vlucht.
Zaak
De passagier had KLM om een schadevergoeding gevraagd in verband met vertraging tijdens een reis. De klant kreeg 600 euro uitbetaald. Daarna stapte de luchtvaartmaatschappij naar de rechter om de vergoeding weer ongedaan te maken. De rechtbank stelde KLM in het gelijk en oordeelde dat het bedrijf de vergoeding plus 1100 euro proceskosten terug mag vorderen van de klant.
Geen geld terug
"We hebben de passagier hierover vooraf ingelicht en benadrukt dat we geen geld terug zullen eisen", zei de KLM directeur. "Wij vinden het niet correct dat passagiers recht hebben op een hoge compensatie als er sprake is van overmacht. Dat is nu wel het geval sinds een uitspraak van het Europese Hof van Justitie op basis van onduidelijke Europese regelgeving. Helaas is een rechtszaak de enige manier om deze uitspraak aan te vechten."
KLM sluit niet uit dat er in de toekomst meer van deze rechtszaken zullen volgen zolang er geen herziening is van de Europese wetgeving.
Luister rechts naar een reactie van Tweede Kamerlid Farshad Bashir.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen