Juridische Zaken22 nov '11 11:17

Juridische vraag | Wat te doen als je geen producten geleverd krijgt na bestelling?

Auteur: Saskia van Huijgevoort

Arno van Bergen woont in een keurig nieuwbouwhuis in de Alexanderpolder. Het afgelopen voorjaar wilde hij en zijn vrouw het interieur opfleuren met de aankoop van een eettafel en twee salontafels.

De eettafel werd geleverd, maar tot twee keer toe lukte dat niet met de salontafels.

Inmiddels is het november en is het geduld van Arno op. Onze luisteraar vraagt zich af of hij onder de overeenkomst uit kan én of hij zijn aanbetaling kan terugkrijgen.

Juridisch advies
"Meneer Van Bergen moet nog één extra stap maken", zegt advocaat Pim de Vos. "Als een leverancier te laat levert, is hij niet automatisch in gebreke. Daarvoor is meestal, ook in dit geval, een 'ingebrekestelling' nodig."

"Een ingebrekestelling is een brief, fax of e-mail waarin de klant tegen de leverancier zegt dat hij zijn producten op datum X niet heeft geleverd", legt de advocaat uit. "Daar moet in staan dat hij de leverancier alsnog de gelegenheid geeft om de tafels te leveren binnen twee weken. Ook moet hij schrijven dat als de leverancier dat niet doet, hij alsnog de overeenkomst wegens wanprestatie ontbindt en zijn geld terugvordert."

Eerst een ingebrekestelling sturen
"Er staat een tegoed open van ruim 400 euro, daar heeft de luisteraar recht op. De overeenkomst houdt pas op als na die ingebrekestelling de tafels alsnog niet binnen twee weken worden geleverd. Een half jaar moeten wachten op je tafels is heel lang en ik begrijp ook wel dat meneer Van Berg gefrustreerd is. Hij is echter akkoord gegaan met de nieuwe overeenkomst die recht gaf op levering per 21 oktober. Toen zijn de tafels ook geleverd, alhoewel het de verkeerde waren", legt hij uit.

"Het gaat erom dat de ingebrekestelling schriftelijk gebeurt, zodat je dit kunt bewijzen. Je moet dus een e-mail sturen met een verzend- en ontvangstbewijs. Als aan die sommatie niet wordt voldaan, heeft de luisteraar recht na die ontbinding op teruggave van zijn geld. De luisteraar heeft dan een goede zaak bij de kantonrechter", concludeert De Vos.

Een voorbeeldbrief voor een ingebrekestelling kan je onder andere vinden op de website consuwijzer.nl.

Ook een juridische vraag? Mail naar juridischezaken@bnr.nl.

BNR Juridische Zaken: elke dinsdag tussen 20.00 en 20.30 op BNR.

Gerelateerde artikelen