Het dreigement van de rechtszaak speelt in Zuid-Afrika, maar dat is maar één van de twintig billboards. Andere staan bijvoorbeeld op Times Square en Union Square in New York.
Op de billboard is een grote kooi te zien met daarin heel veel platgetrapte blikjes. Op die kooi staat met grote letters: één familie, vijf jaar, 10.657 flesjes en blikjes. En dat is zonde, vinden ze bij SodaStream, want dat is allemaal zinloos afval.
Recyclen
Je
kan het blik misschien nog recyclen, maar nog beter dan recyclen is om geen
afval te hebben. Zoals er campagnes zijn tegen water uit flesjes, omdat
verpakking en transport daarvan een enorme milieubelasting met zich meebrengt.
Zo voert SodaStream campagne tegen frisdrank uit flesjes en blikjes. Dat doen ze heel ondernemend door een apparaat op de markt te brengen, waarmee je thuis prik en siroop kan toevoegen aan kraanwater.
Merkenrecht
En
dus grijpt Coca Cola nu naar het merkenrecht en zegt dat SodaStream
onrechtmatig gebruik maakt van hun merk, want dat staat op heel wat
van die 10.000 weggegooide blikjes. Die blikjes zijn ook daadwerkelijk
verzameld op vuilnisbelten door medewerkers van SodaStream.
Met wat goeie wil zou je kunnen zeggen, dat SodaStream dan toch tenminste de blikjes van Coca Cola en z’n concurrenten op een onverwachte manier recyclet.
Verdediging
Dat
is ook wat Coca Cola in Zuid-Afrika ter verdediging inbrengt: "We zijn betrokken
bij de inzameling en de verantwoordelijke verwijdering van onze petflessen en
we zijn partner in het meest succesvolle inzamelingsprogramma voor blik in de
hele wereld."
Maar juridisch gezien is dat niet de verdediging die Coca Cola kiest. Daarvoor houden ze het toch op die inbreuk op het merkenrecht. En daar heeft SodaStream een weinig subtiel antwoord op: "Als Coca Cola denkt echt recht te hebben op hun afval, dan moeten ze zich ook opstellen als de eigenaar van hun afval en het opruimen."
Coca Cola eist nu dat SodaStream hun reclames van straat haalt, maar SodaStream zegt dat ze dat niet gaan doen.