Mediazaken11 mei '12 10:41

Winst Telegraaf flink gedaald

Auteur: Anne-Greet Haars

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in het eerste kwartaal de winst met 40 procent zien dalen. Het bedrijf worstelde met hogere kosten, terwijl de advertentieopbrengsten bij de kranten verder daalden. 

TMG boekte een bedrijfsresultaat van 7,5 miljoen tegen 12,5 miljoen een jaar eerder. Dit kwam voornamelijk door lagere inkomsten uit krantenadvertenties. Die lagen bijna 11 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2011. De opbrengsten van reclame op radio en internet namen wel toe.

De advertentie-inkomsten namen bij alle krantentitels af en was het sterkst bij de huis-aan-huisbladen (min 16,5 procent). De daling werd volgens TMG nog enigszins gecompenseerd door twee extra verschijningsdagen "en de elfstedenkoorts''.

Nieuwe strategie
De onderneming gaat er nog steeds vanuit dat de winst over geheel 2012 met 20 procent zal afnemen. In de tweede helft van dit jaar zullen al effecten van de nieuwe strategie zichtbaar zijn en zal er worden geprofiteerd van lagere papierprijzen.

In de nieuwe strategie wil TMG zich meer richten op de ontwikkeling van digitale activiteiten. Grootaandeelhouder Cyrte pleitte er vorige maand juist voor om eerst de krantentak op orde te brengen voordat er meer digitale avonturen worden aangegaan.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen