Mediazaken20 sep '12 11:48

Kijkje in de keuken van Twentyfour-Kitchen

Auteur: Thijs Baas

Hoe eerlijk en eenvoudig kunnen we zijn over eten? Die vraag vormde een jaar geleden de basis voor de zender 24-Kitchen, een initiatief van tv-kok Rudolph van Veen.

Er is nog een wereld te winnen, zegt Van Veen. Nederland staat nou eenmaal niet bekend om zijn culinaire geschiedenis. "Ik kom van  de generatie van ouders die aangepraat hebben gekregen vanuit de voedingsmiddelenindustriedie die zei: 'u heeft recht op een beter leven, dus koop vooral deze voorbewerkte producten. Wij zijn het afgeleerd om alles zelf te maken."

Helaas werd koken in Nederland tot voor kort nauwelijks serieus genomen. "De publieke omroepen hebben altijd gezegd dat koken iets is voor de commerciëlen en de commerciëlen wilden altijd een spanningsboog of een spelelement in het programma zitten. In die wereld heb ik tien jaar vertoefd. Producenten zien liever tranen - goed voor de kijkcijfers - dan een goed gelukt gerecht."

Kookshow
24-Kitchen komt later dit jaar men avondvullende kookshow in de Heineken Music Hall. "Je ziet alle koks van Twentyfour-Kitchen live aanwezig, het publiek wordt erbij betrokken. Het is een enorme klus om voor elkaar te krijgen. Het ziet ernaar uit dat de hele HMH uitverkocht zal zijn. We kijken of we dit ook in andere landen kunnen doen."

En dat gebeurt allemaal naast de drukke werkzaamheden met de zender. "Wij nemen elke dag vier programma's op. We bouwen aan iets puurs en iets heel echts. Bij de BBC zit er een enorm budget in. Wij doen het voor een fractie van dat budget. Ook bij ons is er ruimte voor commercials. Ik denk dat we daarin gaan groeien en dat we drie tot vijf jaar nodig hebben om rendabel te zijn."

Patisserie
De ultieme uitdaging voor een meesterkok als Van Veen is de patisserie. "Ik voel me als patissier een casanova in de kunst van de zoete verleiding. Dat is een soort klasse apart. Daarom vind ik het leuk, maar alleen in verhouding tot het hele menu. De uitdaging is dat mensen al genoeg hebben gegeten. Ik ga met suiker om zoals ik met peper en zout omga."

Hoe dan ook, inmiddels lijkt ook in Nederland langzaam maar zeker sprake van een cultuuromslag. "De generatie die er nu is is wel gewend om buiten de deur te eten. Brasseries en eenvoudige restaurants hebben daar wel een steentje aan bijgedragen. Ik ben wat Nederland betreft heel happy."

En zo is Frankrijk al lang niet meer een soort eldorado voor de Nederlandse culinaire freak. "Je bent wat je eet: met vooral verse groenten en een goed stuk vlees. Daar is gelukkig meer en meer interesse in en dat zie je ook om je heen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen