Mediazaken8 aug '12 06:08Aangepast op 8 aug '12 13:12

Murdoch koopt tv-rechten eredivisie

Auteur: Anne-Greet Haars

De Nederlandse Eredivisieclubs hebben de uitzendrechten voor de komende 12 jaar verkocht aan het Amerikaanse tv-netwerk Fox van mediamagnaat Rupert Murdoch.

De megadeal van een miljard euro werd afgelopen week in het diepste geheim in Londen gesloten. Dit meldt De Telegraaf woensdag. Het maakt van de clubs de grote winnaar, want die profiteren vooral van de afspraken met Murdoch.

Berichten dat de clubs in de 12 jaar na de komende competitie ongeveer een miljard krijgen te verdelen, wilde de directeur van de Eredivisie CV niet bevestigen. "Wel is duidelijk dat dit voor de clubs een behoorlijke opsteker is.''

Unaniem aangenomen
Woensdagmorgen bevestigde de Eredivisie Media en Marketing CV (EMM) de deal. Het mediabedrijf Fox International Channels verwerft een 51 procent belang in EMM. De overige 49 procent blijven in handen van de clubs zelf. Het voorstel daartoe is unaniem aangenomen door de 18 eredivisieclubs, KNVB en Endemol. De overeenkomst gaat in vanaf het seizoen 2013-2014.

Geen verrassing
Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, vertelde vanmorgen bij BNR dat dit nieuws voor hem niet als donderslag bij heldere hemel komt: “Het hangt al een tijdje boven de markt.”

Onafhankelijk sport- en sponsoradviseur Frank van den Wall Bake zei woensdag op BNR dat de deal is voor hem wel een verrassing is. "Ik wist dat Eredivisie Live zich oriënteerde over de grenzen en dan is Sky een voor de hand liggende partij. Maar ik had verwacht dat Murdoch in deze Nederland een beetje te klein zou vinden, maar blijkbaar ziet hij er wel brood in.”

“Ik denk ook dat het een rol speelt dat vanuit het Midden-Oosten Al Jazeera ook zeer nadrukkelijk Europa op de korrel heeft. Ik denk dat hij die voor wilde zijn, want Al Jazeera heeft bijvoorbeeld in Frankrijk veel rechten verworven.”

Bord-op-schoot
Van den Wall Bake verwacht dat het 19:00 uur 'bord-op-schoot’ zal verdwijnen. "Want als je om 19:00 uur de samenvattingen gaat uitzenden, dan kan je het live-product – abonneetelevisie -  niet goed in de markt zetten. Dus de samenvattingen zullen op z’n vroegst rond 21:00 uur of 21:30 uur te zien zijn.”

Dat er nog samenvattingen op het open net zullen blijven is wel een zekerheid, vervolgt Van den Wall Bake. "Er is wetgeving vanuit Europa die dicteert dat bepaalde delen van de sport op een open net te zien moeten zijn. Murdoch zal in eerste instantie met de commerciële zenders gaan praten, gezien het feit dat hij een commerciële man is.”

De Jong noemde Murdoch een grote, maar keiharde speler. Dat laat onverlet dat hij en de NOS er volgens hem alles aan zullen doen om de samenvattingen om 19:00 uur bij de NOS te houden: “Wij vinden dat voetbal voor iedereen toegankelijk moet blijven, maar of dat realistisch is zal de tijd moeten uitwijzen.” Het komende seizoen heeft de NOS in elk geval nog de rechten van de samenvattingen.

Volgens RTL Nieuws heeft Fox zelf laten weten dat de samenvattingen bij de NOS niet in het geding komen. Ook in Engeland en Duitsland kunnen bij de publieke omroep nog steeds samenvattingen worden bekeken.

Grote-mensen-monopoly
De Jong vertelde dat er geen enkele zogenaamde open zender (NOS, SBS, RTL) betrokken is geweest bij de onderhandelingen over de voetbalrechten. “Dit is grote-mensen-monopoly.” Nu zullen de NOS en de andere geïnteresseerden dus met Murdoch moeten onderhandelen over de uitzendrechten van de samenvattingen. Maar dat zal volgens De Jong niet tegen elke prijs zijn. Welk bedrag De Jong in gedachten heeft, wilde hij niet prijsgeven."

Volgens de algemeen directeur van de NOS zal het voetbal voor de consument sowieso duurder worden. “Murdoch gaat investeren en dat zal hij terug willen zien. De voetbalconsument zal hiervoor moeten opdraaien. Het voetbal wordt duurder en minder zichtbaar."

Bedragen
In het eerste jaar betaalt het bedrijf van Murdoch een bedrag van ruim 60 miljoen euro. Het bedrag voor de clubs ligt nu op 50 miljoen.

Daarna loopt het contract op naar 80 en 100 miljoen euro per seizoen. Tevens neemt Fox ook de schuld van meer dan 60 miljoen euro, die Eredivisie Live nog heeft, voor zijn rekening.

De lucratieve overeenkomst levert vooral de Nederlandse topclubs veel extra inkomsten op. Ajax, Feyenoord, PSV, AZ en FC Twente kunnen de komende twaalf jaar gemiddeld ongeveer vijf tot 5,5 miljoen euro meer tegemoet zien aan media-inkomsten uit de eredivisie. De topclubs hebben zich tijdens de onderhandelingen sterk gemaakt voor een evenwichtige verdeelsleutel, gebaseerd op imago, de omvang van de onderneming en prestaties uit het verleden.

Een club als PSV kreeg op basis van het oude model ongeveer vier miljoen euro aan media-inkomsten uit de eredivisie. Komend seizoen komt daar al 3,5 miljoen euro bij, dat niet in de begroting is opgenomen. Dat bedrag neemt de jaren daarna alleen maar toe.

Ajax, FC Twente en PSV hebben in een reactie laten weten content te zijn met de deal.

National Geographic Channel
Eerder dit jaar verwierf Fox, onder de naam Sky, de rechten van de rechtstreekse uitzendingen van de Bundesliga.Het bedrijf verwierf daarnaast het recht om het complete voetbalprogramma op internet aan te bieden. De samenvattingen zullen te zien zijn bij de publieke zenders ARD en ZDF.

EMM is het mediabedrijf dat in 2008 werd opgericht door de Eredivisie clubs en Endemol. Binnen de onderneming worden de collectieve media- en sponsorrechten geëxploiteerd namens, en ten behoeve van, de 18 Eredivisie Clubs. EMM is vooral bekend vanwege de exploitatie van TV zender Eredivisie Live. Fox International Channels is in Nederland actief met de TV zender National Geographic Channel en de digitale zenders 24Kitchen, Nat Geo Wild en FOXlife.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen