Mediazaken1 aug '12 09:01

Sanoma publiceert weer slechte resultaten

Auteur: Anne-Greet Haars

De bladenmarkt ligt duidelijk nog op z'n gat. Uitgever Sanoma heeft het afgelopen half jaar een winst gemaakt van 135 miljoen euro. En dat is een tegenvaller bij wat analisten hadden verwacht.

Daarnaast gaat het bedrijf er vanuit dat ook de verkopen in 2012 tegen zullen vallen. Sanoma had alle hoop gevestigd op dochterbedrijf SBS, maar tot nu toe draagt de omroep weinig bij aan de bedrijfsresultaten.

“Je ziet gewoon dat de advertentieomzet, met name in de tijdschriftenmarkt, heel erg terugloopt”, vertelt media-specialist Ruud Hendriks, tevens presentator van BNR Mediazaken. “Dat wordt nog een beetje in totaal overeind gehouden door de aankoop van SBS, waar ook het Veronica-blad bij zet.”

SBS
In Nederland groeide de omzet van Sanoma door de overname van SBS met bijna 60 procent. De inkomsten en de kijkcijfers van SBS stonden afgelopen kwartaal echter onder druk door de concurrentie van het EK voetbal, dat op de publieke omroep werd uitgezonden.

Advertentiemarkten
Volgens Sanoma houdt de verzwakking van de advertentiemarkten en het consumentenvertrouwen in de belangrijkste landen aan. Sanoma schat dat de totale Nederlandse markt voor tv-reclame vorig kwartaal met 5 procent kromp.

Cijfers
Sanoma zag de omzet afgelopen kwartaal met 9 procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 646,5 miljoen euro. Zonder overnames daalden de opbrengsten met bijna 2 procent. De operationele winst (afgezien van eenmalige posten) ging van 65,6 miljoen naar 104,2 miljoen euro.

Voor 2012 gaat het bedrijf er nu vanuit dat de omzet stabiel blijft ten opzichte van vorig jaar of ten hoogste licht groeit. Eerder voorspelde het bedrijf voor 2012 een kleine groei. De winst per aandeel komt waarschijnlijk iets lager uit dan in 2011, in plaats van hoger.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen