Dat staat in een rapport van adviesbureau PwC. “Nederlanders hebben een grote interesse en er is traditioneel een grote lezersschare voor kranten en tijdschriften, maar de nieuwe consument gaat anders met media om dan vijf jaar geleden en dus krimpt de markt”, aldus Ennel van Eeden, director PwC.
Transitie naar digitaal
Volgens van Eeden hebben
met name uitgeverijen het heel erg zwaar. De oplage van kranten is de afgelopen
vijf jaar met een miljoen gedaald en de transitie naar digitaal is volgens haar
nog onvoldoende om dat te compenseren. Veel uitgeverijen zijn wel bezig een
digitale slag te maken, maar dat remt de
omzetdaling slechts.
De digitalisering van kranten en tijdschriften is heel erg gericht op herhaling van wat er al staat in plaats van complementair te zijn tot de gedrukte versie. En ook de belevenis is heel anders, dus het vraagt een hele andere benadering tot de lezer en die vertaalslag wordt nog onvoldoende gemaakt”, legt Van Eeden uit.
Advertenties
Uitgeverijen werken steeds
meer samen om de kosten te beperken, maar dat zal dus onvoldoende zijn om alle
titels te redden.
Wel gaat de groei van online adverteren de komende jaren onstuimig door, staat in het rapport. De verwachting is dat in 2016 de digitale uitgaven een derde van de Nederlandse entertainment- en mediaomzet uitmaken.