Mediazaken3 jan '12 11:30

Oplage dagbladen weer gedaald

Auteur: BNR Webredactie

De totale verspreide oplage van de dagbladen is in het derde kwartaal van 2011 gedaald met 4,8 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Dit blijkt uit cijfers die het HOI, het instituut voor Media Auditing, dinsdag heeft gepubliceerd.

Gratis en betaald
De daling doet zich voor bij zowel de gratis dagbladen als de kranten waarvoor moet worden betaald. De totale oplage van de landelijke, regionale en gratis dagbladen bedroeg 4.199.402 exemplaren in het derde kwartaal van 2011.

Tegen de trend in
NRC Handelsblad en nrc.next behoorden tot de kranten die tegen de trend in wel groeiden. NRC Handelsblad zag de oplage met 2,2 procent stijgen en nr.next met 5,2 procent. De oplage van het Friesch Dagblad steeg zelfs met 8,7 procent.

Grootste krant
De Telegraaf blijft veruit de grootste krant van Nederland met een oplage van 641.118, maar dat is wel een daling van 4,5 procent.

Bij de gratis dagbladen vielen de klappen vooral bij Metro, waar de oplage terugliep tot 350.651 exemplaren, een daling van 22,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dagblad de Pers deed het met een plus van 12,1 procent juist goed.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen