Mediazaken26 nov '12 15:46Aangepast op 26 nov '12 16:04

'TV-reclame lijdt niet onder online advertising'

Auteur: Melvin Captein

Ondanks teruglopende bestedingen wordt adverteren op televisie voorlopig niet voorbij gestreefd door online advertising. Dat zegt SPOT-directeur Michel van der Voort bij BNR Mediazaken.

De cijfers voor reclamebestedingen op tv zijn nochtans niet best. De reclameruimte bij grote televisiezenders is niet uitverkocht: de netto bestedingen zijn in het derde kwartaal van 2012 uitgekomen op € 176 miljoen. Dat is een daling van 14 miljoen ten opzichte van een jaar geleden. De daling van de bestedingen vindt vooral plaats in de spotmarkt en in bepaalde sectoren, zoals automotive, financiële dienstverlening en telecom.

Economische oorzaak
Michel van der Voort, directeur van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van TV-reclame (SPOT), laat tegenover BNR weten niet geschrokken te zijn van de matige cijfers. "In 2009 liepen de bestedingen aan tv-reclames ook al stevig terug. Niet toevallig was dat gedurende de vorige crisis waar we last van hadden. Het patroon is nu precies hetzelfde."

Dat de bestedingen dit jaar een stuk lager liggen heeft volgens Van der Voort dan ook vooral een economische oorzaak. Het medium tv is volgens hem nog lang niet dood. "Veel mensen zien dit als een keerpunt voor tv, maar dat is het zeker niet. In de tijdsbesteding van de consument is televisie nog steeds erg dominant. Online groeit wel, maar van de drie uur dat er gemiddeld per dag tv gekeken wordt, gebeurt dat voor slechts vijf procent op andere platformen."

Online tv-kijken
Toch ziet Van der Voort wel in dat het een uitdaging wordt om het uitgesteld, on-demand tv-kijken via internet voor te blijven. "Online kan op basis van het surfgedrag worden vastgesteld waarin een kijker geïnteresseerd is. Die behavioral targeting is interessant voor adverteerders, en daar zijn we vanuit de tv bekeken best jaloers op."

Online en op televisie adverteren gaan volgens Van der Voort echter vooral hand in hand. "Je ziet ook dat puur online bedrijven als Bol.com en Zalando.nl op tv adverteren om hun bestaan breed kenbaar te maken. Wij lijden niet onder online, het biedt vooral veel kansen."

Gerelateerde artikelen