Mediazaken26 jun '12 17:30

FD Mediagroep bezuinigt

Auteur: Pieter van den Akker

Als gevolg van een dalende advertentiemarkt en de veranderende behoeften op de lezersmarkt zal de FD Mediagroep een bedrijfsbrede bezuiniging doorvoeren en de redactie van het Financieele Dagblad reorganiseren.

De bezuiniging kenmerkt zich door besparingen op alle inkopen en het slimmer organiseren van bestaande activiteiten. De redactie van Het Financieele Dagblad zal krimpen tot een formatie van 100 fte, een verlies van tien volledige arbeidsplaatsen. Dit is mogelijk door het introduceren van nieuwe manieren van werken en het verder vormgeven van de kwaliteit van de redactie ten behoeve van de digitale en papieren uitgaven.

Nieuw redactiesysteem
Jan Bonjer, hoofdredacteur van Het Financieele Dagblad hierover: “Onze multimediale en compacte journalistiek wordt mede mogelijk gemaakt door een nieuw redactiesysteem. Dat stelt ons beter in staat onze journalistieke inhoud te publiceren op de verschillende platformen."

De FD lezer krijgt op verschillende tijdstippen zowel actuele als duidende informatie, zegt Bonjer. "We gaan op de redactie anders werken. Dat betekent dat we met name de vormgeving en eindredactie opnieuw zullen inrichten en de verschillende deelredacties zowel kwalitatief als kwantitatief scherper gaan organiseren."

Met het oog op deze reorganisatie is de directie van FD Mediagroep in gesprek met de ondernemingsraad, de redactieraad en de vakorganisaties, met name de NVJ. Het streven is om eind 2012 de nieuwe formatie te bereiken. Door pensionering en afloop van tijdelijke dienstverbanden zal een deel van de reductie van de redactie natuurlijk verlopen. Gedwongen ontslagen zijn echter niet uitgesloten.

Verschuivingen
Jacques Kuyf, Algemeen Directeur FD Mediagroep: "Er vinden in de zakelijke en consumentenmarkt grote verschuivingen plaats zowel bij adverteerders als lezers. De luistercijfers van BNR Nieuwsradio zijn stabiel (ruim 650.000 luisteraars en een marktaandeel van 0.8 procent). De betaalde oplage van Het Financieele Dagblad is als gevolg van de sterk stijgende digitale oplage stabiel (totaal 67.000 waarvan 11.000 digitaal). We moeten nadrukkelijk blijven investeren in onze vernieuwende uitgeef- en advertentieconcepten. We behalen op de content- en advertentieverkoop uit nieuwe activiteiten immers bemoedigende resultaten, echter we zullen daar de groei moeten versnellen om het hoofd te bieden aan de daling op de traditionele omzet en de toenemende vraag uit de markt."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen