Mediazaken12 mrt '12 15:28Aangepast op 12 mrt '12 15:48

Dagblad De Pers stopt ermee

Auteur: Anne-Greet Haars

Dagblad De Pers stopt per 30 maart. Dat hebben Wegener en Mountain Media, de uitgever van De Pers, maandag besloten.

De commerciële exploitatie van de gratis krant bleef "structureel achter bij de verwachtingen.'' Dagblad De Pers werd eind 2006 opgericht door investeerder Marcel Boekhoorn, waarna er tientallen miljoen euro's in de titel werden gestoken.

Deal
Drie jaar geleden sloot Mountain Media een deal met Wegener, waarbij laatstgenoemde tegen een vaste jaarlijkse vergoeding de exploitatie van de krant overnam. Door de verslechterende omstandigheden op de advertentiemarkt slaagde Wegener er echter niet in om er voldoende munt uit te slaan. "Wegener verwacht niet dat deze situatie de komende jaren significant zal verbeteren'', aldus de uitgever.

Reactie Boekhoorn
Boekhoorn noemt het opheffen van de krant een grote teleurstelling. "Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om een winstgevende, gratis kwaliteitskrant voor de Nederlandse markt te maken en heb daarom veel geld in het project geïnvesteerd. Maar helaas werkte de advertentiemarkt niet mee en is het ook Wegener niet gelukt om betere resultaten te behalen'', aldus de investeerder.

Afkoopsom
Wegener en Mountain Media hebben overeenstemming bereikt over beëindiging van de overeenkomst, waarbij Wegener een afkoopsom betaalt van 45 miljoen euro.

Het bedrijf werkt momenteel aan een financiële regeling voor het personeel van het dagblad.

Gratis krant
De Pers verscheen voor het eerst in januari 2007, als derde gratis krant na Metro en Spits. De krant is geprezen om zijn gedurfde inhoud, maar trok weinig adverteerders.

Boekhoorn heeft in het beginstadium geprobeerd om de krant onder te brengen bij PCM. Deze uitgever, nu eigendom van De Persgroep, besloot echter een eigen gratis krant (Dag) op de markt te brengen, die ook al weer is gestopt.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen