Mediazaken29 aug '12 08:08Aangepast op 29 aug '12 10:22

Telegraaf koopt Metro

Auteur: Pieter van den Akker

Telegraaf Media Groep koopt de Nederlandse editie van het gratis dagblad Metro. Een opmerkelijke move, aangezien TMG al eigenaar van Sp!ts is.

Dat maakte het mediabedrijf vandaag bekend, zonder op financiële details in te gaan. TMG denkt voordelen te kunnen halen door de advertentieverkoop en de druk van beide kranten te combineren. Daarnaast zal de samenwerking ten koste gaan van arbeidsplaatsen, aldus TMG.

De opbrengsten van Metro en de mogelijkheden tot kostenbesparingen moeten helpen het resultaat van TMG te verbeteren. De eigenaar van onder meer dagblad De Telegraaf, socialenetwerksite Hyves en Sky Radio heeft veel last van de slechte advertentiemarkt. Die zet de winst steeds verder onder druk.

Eigen lezerskring
TMG-bestuursvoorzitter Herman van Campenhout sprak van een 'aantrekkelijke mogelijkheid' in een tijd waarin het aantal zelfstandige kranten steeds verder afneemt. "Metro heeft een sterke marktpositie en een duidelijk eigen lezerskring'', stelde hij. "De synergie die we kunnen realiseren vergroot de aantrekkelijkheid van deze acquisitie.''

'Adverteerder betaalt meer'
Piet Bakker, lector cross media aan de Hogeschool Utrecht, gelooft dat de lezer niet veel zal merken van de overname. De adverteerder des te meer, zei hij woensdag op BNR. "Adverteerders die vroeger zeiden 'ik ga wel naar de concurrent' kunnen dat nu niet meer doen, omdat die concurrent bij dezelfde eigenaar zit. Adverteerders zullen er wel wat van merken. Men denkt dat de inkomsten omhoog gaan nu ze er twee hebben."

1 vrachtauto
Bakker gelooft dat de twee overgebleven gratis kranten in ons land naast elkaar blijven bestaan. "Ik denk dat ze ze allebei in stand houden, in ieder geval op de middellange termijn." Volgens hem levert de deal TMG een enorme kostenbesparing op. "Bijvoorbeeld in de distributie, in het drukken, in de advertentieverkopen. Nu rijden er overal twee vrachtauto's langs alle stations om die Spitsen en Metro's weg te brengen, dat kan nu met eentje. Distributie is een grote kostenpost voor gratis kranten, dus daar kan behoorlijk op bezuinigd worden."

Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, is het niet met Bakker eens. Hij schat de kans groot in dat TMG na de aankoop van Metro niet twee gratis kranten in de markt houdt. "Het zal me niet verbazen dat tussen nu en een jaar één van de twee kranten wordt opgeheven", zegt Bruning.

Strategische zet
Bruning denkt dat de aankoop van Metro door De Telegraaf een strategische zet is van de uitgeverij om in een dalende advertentiemarkt een belangrijke speler te blijven. "Vanuit de strategie van De Telegraaf begrijp ik het wel."

Ervaringen in het buitenland hebben bewezen dat het in deze tijd niet eenvoudig is een gratis krant overeind te houden, aldus Bruning. "En zeker niet bij serieuze concurrentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat er uiteindelijk één partij overblijft. Mocht de TMG daartoe overgaan, dan is dat zorgelijk. Het staat voor een manier van commercieel denken die de journalistiek geen goed doet."

Onderscheiden van Spits
"Metro blijft Metro voor de Nederlandse lezers'', benadrukt algemeen directeur Tim Scholte van Metro. "Metro gaat als zelfstandige titel door.'' Scholte verwacht dat de verschillen tussen Metro en Sp!ts groter worden als ze bij dezelfde uitgeverij worden ondergebracht. "We willen in de toekomst twee verschillende kranten kunnen aanbieden'', aldus Scholte. "Daar gaan we de tijd voor nemen. We hebben wel in een klein gezelschap gesproken over het beter positioneren van beide kranten, maar nu kunnen we de redacties erbij betrekken.''


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen