Mediazaken27 mrt '12 12:06Aangepast op 27 mrt '12 15:02

Oplage kranten loopt verder terug

Auteur: Thijs Baas

In het vierde kwartaal van 2011 zijn opnieuw minder kranten verkocht, zowel landelijk als regionaal.

Volgens cijfers die het Instituut voor Media Auditing (HOI) dinsdag presenteerde daalde de oplage van De Telegraaf met ongeveer 36.000 exemplaren ten opzichte van het jaar ervoor, naar 529.188. Van het Algemeen Dagblad daalde de oplage met 7.000 naar 391.685 exemplaren per dag.

NRC was een positieve uitzondering met een stijging van de betaalde oplage van bijna 7.000 exemplaren naar 189.452. Ook nrc.next pikte een graantje mee en groeide van 71.000 naar 75.000 exemplaren.

Gratis kranten
Ook van Metro en Spits werden vorig kwartaal dagelijks ruim 30.000 minder exemplaren verspreid. De oplage van Metro kwam uit op 440.000, die van Spits daalde naar bijna 362.000.

De Pers klom wel. In het zicht van de finish - de krant houdt op te bestaan als papieren krant - groeide het kleinste landelijke gratis dagblad met 14.000 kranten tot een dagelijkse oplage van ruim 292.000.

Onder de regionale kranten boekte alleen het Friesch Dagblad een kleine plus. Het dagblad zag de betaalde oplage groeien van 13.378 naar 14.523 kranten per dag.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen