Mediazaken12 sep '11 12:42

De adverteerder niet geïnteresseerd in internet

Auteur: Saskia van Huijgevoort

Door de komst van mobiel internet, zijn steeds meer mensen non-stop online. Toch switchen adverteerders voorlopig nog niet massaal naar het wereld wijde web.

Dat zegt Marieke van der Donk van consultant bij Pricewaterhouse Coopers in het BNR programma Mediazaken.

“Tot 2015 zal het advertentiebudget voor televisie met 6,3 procent per jaar blijven stijgen tot 1,2 miljard euro”, zegt ze. “Ter vergelijking: het budget voor online televisie is slechts 15 miljoen euro."

Van der Donk wijt het lage advertentiebudget voor internet aan de economische crisis. “Adverteerders willen op vooral op safe spelen in onzekere tijden zoals deze. Daarnaast adviseren mediabureaus, de bemiddelaar tussen media en adverteerders, hun klanten ook erg conservatief. "

Doelgroepdenken

Adverteerders zijn niet blind voor de komst van het internet en trekken daaruit hun eigen lessen, zegt Jeroen Smit, hoogleraar journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verwacht dat reclames in de toekomst beter toegespitst zullen worden op de doelgroep.

“Er zijn onderzoeken naar de manier waarop kinderen van elf en twaalf jaar reclame beleven. Daaruit blijkt dat zij zich irriteren aan luierreclames. Slim internet confronteert die kinderen met dingen die hen interesseren”, zegt hij.

“De nieuwe generatie vindt onbegrijpelijk dat adverteerders met hagel schieten. Ik denk dat er een generatie komt die een medium opzoekt dat bij hun past in plaats van andersom”, zegt hij.

Ook op de lange termijn verdringt het internet de ‘klassieke’ mediums niet, denkt Smit. “Het gaat om verhalen. Een goed verhaal kan je op verschillende manieren aan een publiek aanbieden. Internet komt er als medium bij en wordt steeds belangrijker maar zal de televisie niet verdringen. Toen de televisie kwam, werd radio overbodig, dacht men. Dat was ook niet het geval.”

Heeft internet de tv-ster vermoord? Luister bovenaan dit artikel naar de hele uitzending van Mediazaken.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen