Mediazaken15 nov '11 11:03Aangepast op 20 nov '11 18:22

De betaalmuur maakt gestage comeback

Auteur: Robin Rotman

De betaalmuur is bezig aan een gestage comeback. NRC gaat artikelen die nu alleen nog beschikbaar zijn voor abonnees, door middel van een nieuwe betaalmuur ook voor niet-leden toegankelijk maken.

Eerder schreef BNR dat de hele website achter een betaalmuur zou verschijnen.

"Handelsblad zat altijd achter betaalmuur, komt alleen beter systeem voor", schrijft Peter van der Ploeg, chef internet van NRC.nl, op Twitter. "Iedereen krijgt straks de mogelijkheid artikelen uit NRC los te kopen online, via google one pass."

De betaaloptie voor niet-leden op NRC.nl wordt nog dit jaar beschikbaar. De prijs per archiefartikel staat nog niet vast, maar Han-Menno Depeweg, uitgever NRC Digitaal, denkt aan dertig à veertig cent. "Het is ons streven om begin volgend jaar alle krantenverhalen tot 1992 op deze manier toegankelijk te maken."

Hoofdredacteur Peter Vandermeersch van de NRC over zijn overwegingen: ''De tijd we artikelen uit de krant gratis weggeven, is voorbij. We moeten nu eenmaal 230 journalisten van een maandsalaris voorzien. Voor 30 of 40 cent kan je een grote reportage of achtergrondverhaal kopen.''

Volgens hem maakt nieuwe technologie het makkelijker en betaalbaarder dan voorheen om internetlezers te laten betalen voor de artikelen.

Internetondernemer Kees Zegers is sceptisch: ''Er is juist plek - naast Telegraaf.nl en NU.nl - voor een website met kwaliteitsjournalistiek waarvoor mensen niet hoeven te betalen. Daar zijn best adverteerders voor te vinden. Ik ben bang voor de NRC dat de Volkskrant in dat gat duikt en dat NRC het onderspit zal delven.''


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen