Mediazaken23 jan '12 13:55Aangepast op 24 jan '12 19:48

BNR Mediazaken | Mobile advertising blijft achter

Auteur: BNR Webredactie

De consument eist gratis apps en adverteerders blijven achter. Hoe verdien je geld binnen de mobiele groeimarkt?

'Nog niet voldoende bedrijven nemen de mobiele markt serieus', dit zei Michiel Ebeling, voorzitter van IAB Taskforce Mobile en managing partner bij MobGen Media in Mediazaken maandag. 'De advertentie-inkomsten lopen niet in lijn met het gebruik.'

Groot bereik
Op straat, in de trein, in de kroeg. Overal waar je kijkt zie je tegenwoordig mensen met hun smartphone in de weer. De mogelijkheden om consumenten te bereiken zijn immens, maar bedrijven worstelen nog met de invulling hiervan.

100 procent groei
Volgens Michiel Buitelaar, COO digital media bij Sanoma Media groeit het aantal gebruikers en de tijd die men aan mobiel besteedt enorm hard. 'Wij zien in sommige segmenten wel 100 procent groei, maar het levert in verhouding erg weinig op.'

2,4 miljoen downloads
Het bedrijf lanceerde in 2011 40 apps en haalde daarmee 2,4 miljoen downloads. 'De advertentiesector loopt een paar jaar achter op de tijdsbesteding van de consument, dit was met internet ook zo', volgens Buitelaar. 'Terwijl je met bepaalde apps zoals die van banken vaak een betere experience hebt op je mobiel dan op de website. Kortom, dit jaar moet er veel gebeuren op het gebied van mobile advertising, dat kan niet anders.'

Tablets vs. Smartphones
Volgens serial entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten is er een duidelijk verschil waar te nemen tussen tablets en smartphones. 'Met een app voor tablets haal je veel makkelijker adverteerders binnen. Bij tablets gaat het om full pages, dat verkoopt zelfs nog sneller dan banners op websites. Adverteerders weten waar je over praat bij tablets, bij mobiel hebben ze geen idee.'

Magazine
Veldhuijzen van Zanten lanceert eind deze maand een nieuw magazine voor de iPad, hierop verschijnen artikelen van zijn website 'The Next Web'. In de toekomst verwacht hij dat bepaalde vormen van nieuws en entertainment voornamelijk alleen op mobiel geconsumeerd gaan worden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen