Mediazaken14 dec '12 12:14

Eén login voor alle Belgische nieuwssites

Auteur: Anne-Greet Haars

Grote Belgische uitgevers hebben een akkoord bereikt over een betaalplatform voor nieuws op internet. De verwachting is dat in de loop van 2013 een groot deel achter een betaalmuur zit.

Vlaamse een Franstalige media richten gezamenlijk Media ID op, een centraal inlog- en betaalpunt. Met Media ID kunnen gebruikers een profiel aanmaken dat te gebruiken is op alle nieuwssites. De headlines zijn nog wel voor iedereen te zien.

Aan het project doen de uitgevers van alle grote Belgische kranten mee en ook uitgevers van tijdschriften. Het idee is om een systeem te maken dat makkelijk in gebruik is, zoals iTunes. Ook moet je maar één keer registreren en kan je een artikel kopen met één muisklik.

'Gratis model is onmogelijk'
"Het langer volhouden van het gratis model is economisch onmogelijk geworden'', zegt hoofdredacteur Yves Desmet tegen de VRT. Jaak Smeets van de Persgroep is het met hem eens. "De tijd dat we op de site gratis artikels weggeven waar hard aan gewerkt is, is voorbij''.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen