De Nationale Autoshow18 feb '16 12:12

Volvo doorbreekt magische grens

Auteur: Noud Broekhof

De Zweedse autobouwer Volvo heeft vorig jaar voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s verkocht. Ook zag het merk de winst sterk stijgen. Dat maakte het autoconcern vanochtend bekend tijdens een persconferentie in Stockholm.

: Noud Broekhof
: Noud Broekhof

De operationele winst van Volvo verdrievoudigde tot 6,6 miljard kroon (700 miljoen euro), bij een omzet die met 19 procent steeg tot 164 miljard kroon. In totaal verkocht Volvo in 2015 wereldwijd zo’n 503-duizend auto’s. Een groei van 8 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Het is voor het eerst in het 89-jarig bestaan dat het merk de magische grens van een half miljoen verkochte auto’s doorbreekt. “Volvo moet verder groeien om de toekomst aan te kunnen”, zei CEO Håkan Samuelsson tijdens de persconferentie. Hij verwacht ook dit jaar verdere groei van het concern.

 

Het autoconcern wil in 2020 wereldwijd 800-duizend auto’s verkopen. De komende drie jaar wordt het hele modelgamma vernieuwd. Bovendien komt Volvo in 2019 met een volledig elektrische auto op de markt.

V90
Volvo onthulde vanochtend de nieuwe V90, de stationvariant van de al eerder gepresenteerde S90. De auto staat op het modulaire platform, het Scalable Product Architecture (SPA), waar ook de XC90 en de S90 op gebouwd worden. De V90 is, zoals het een Volvo betaamt, volgepropt met allerlei veiligheidssnufjes. Onder de motorkap vinden we viercilinder benzine- en dieselmotoren terug. Ook de T8 Twin Engine, de plug-in hybride aandrijflijn (met 410pk) die we uit de XC90 kennen, wordt geleverd.

De importeur van Volvo in Nederland zegt dat de V90 in oktober bij de dealer staat. Eind maart kunnen klanten de auto online bestellen. Prijzen worden dan pas bekendgemaakt, laat een woordvoerder weten.

Morgen in de Nationale Autoshow meer over de V90 en de toekomst van Volvo als premiummerk.  


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen