De Nationale Autoshow16 jan '15 08:16

Oldtimerregeling onder vuur

Auteur: BNR Webredactie

Toen de regering de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers voor een gedeelte ophief, deed zij dat onder valse voorwendselen. Dat beweert de Stichting Autobelangen.

Het ging de regering niet om het milieu, maar om het spekken van de staatskas, vindt de stichting. De belangenbehartiger laat het er niet bij zitten en stapt naar de rechter. BNR's Jigal Krant spreekt met Wouter van Embden van Stichting Autobelangen.

Geld, niet het milieu
Die vertelt onze verslaggever allereerst: “Deze maatregel die de oltimers treft is altijd verkocht alsof het om het milieu ging, maar nu is de aap uit de mouw gekomen. Het ging niet om milieu, het is altijd om geld gegaan.”

Het is niet eens aangetoond dat het milieu er hoe dan ook bij gebaat is, zegt Van Embden. “ Kijk bijvoorbeeld naar de reactie van het Planbureau voor de Leefomgeving op het regeerakkoord. Die zeggen dat juist de veelrijders in oldtimers ‘in de hand worden gespeeld’. En dat zijn de vervuilers.”

'Bedrijfsauto is pas vervuilend'
Dan: “Oldtimers zijn over het algemeen wat vervuilender dan nieuwe auto’s. Daar zijn we het allemaal over eens. Een oldtimer rijdt alleen gemiddeld minder dan 2000 kilometer per jaar. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfsauto, die rijdt meer dan 30 duizend kilometer per jaar. Dan begrijp je wel welke auto ‘netto’ meer uitstoot.”

Als je oldtimer ouder is dan 40 jaar geldt de vrijstelling nog steeds. Het is veranderd voor oldtimers tussen de 25 en 40 jaar. Zijn dat wel echt oldtimers? Van Embden resoluut: “Ja, wereldwijd wordt de norm gehanteerd van 30 jaar. Dat is ook waarvan wij vinden dat we er ons aan moeten gaan houden."
 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen