
Volgens Rozendaal zijn de zogenaamde sjoemeldiesels van Volkswagen oneindig veel schoner dan de diesels van vroeger. "Luchtvervuiling is daardoor geen serieus probleem meer in Nederland", zegt hij. Met dank aan de auto-industrie, vertelt Rozendaal. "Luchtvervuiling bestaat uit 20 componenten. Van die 20 zijn er 18 verdwenen, mede dankzij de autofabrikanten. Stikstofoxide en fijnstof zijn nog over. Maar zelfs die twee zijn 20, 30 misschien wel 40 procent van wat ze ooit in Nederland waren. En 10 tot 20 procent van wat ze echt in serieus vervuilde landen als India en China zijn."
Te streng
Rozendaal hekelt de strenge normen waaraan fabrikanten tegenwoordig moeten voldoen. "Toen de luchtvervuiling in de jaren 60 en 70 enorm was, hadden we helemaal geen normen. Nu de luchtvervuiling bijna verdwenen is, worden normen elk jaar strenger. En zo streng dat fabrikanten er eigenlijk niet meer aan kunnen voldoen zonder te sjoemelen. Ik vind die normen te streng geworden."
Rozendaal praat het gesjoemel van Volkswagen met 11 miljoen dieselmotoren niet goed. Hij ergert zich wel aan de berichtgeving over het schandaal bij Volkswagen. "Het schokt me dat in de kranten en op TV deze achtergrond niet gegeven wordt", zegt hij op BNR.