De Nationale Autoshow5 sep '12 13:01Aangepast op 5 sep '12 16:51

Schultz: de goede weg naar betere mobiliteit

Auteur: Thijs Baas

Het najaar staat weer voor de deur. En daarmee doemen weer allerlei doemscenario's op voor het Nederlandse spoorwegennet.

Maar als het aan minister Melanie Schultz van Haegen ligt, behoren die problemen binnenkort grotendeels tot het verleden, al zijn ze nooit helemaal uit te bannen. "Uiteindelijk overwint de natuur altijd. Maar je moet je afvragen: waar gaat het fout, hoe kun je de problemen eruit halen en wat kun je leren van het buitenland? En zo kom je steeds een stap verder. Het hele informatieproces moet in handen van de NS komen, maar het gaat ook om de infrastructuur zelf."

Fusie
Een fusie tussen ProRail en de NS ligt niet voor de hand, meent Schultz. "De EU wil juist niet dat vervoerders en spoorbeheerders samengaan. Volgens mij moeten we kijken hoe we het probleem willen oplossen, en dán pas kijken welke structuur daarbij hoort."

Een mogelijke oplossing ziet de minister wel in een gedeeltelijke bundeling van de krachten. "Ik denk niet dat een fusie mogelijk is. Ik denk dat je wel delen van beide organisaties kunt samenvoegen." Maar dat speelt  wat haar betreft breder dan NS en ProRail. "Je hebt ook de goederenvervoerders, en bedrijven als Arriva en Veolia." 

Beter Benutten
Met het programma Beter Benutten wil de minister bereiken dat er slimmer gebruik wordt gemaakt van de infrastructuur. "Op zaterdag zitten er evenveel mensen op de weg als de rest van de week, alleen beter verspreid." Juist voor een betere spreiding heeft Schultz het programma in het leven geroepen. "Daar kom je de leuke ideeën tegen."

Zo zijn er in Noord-Brabant afspraken gemaakt over het van de weg halen van 600 auto's per dag. In ruil daarvoor verdiept Schultz de vaarwegen, waardoor meer vervoer over het water kan. In Rotterdam stimuleren we elektrische brommers voor havenwerkers. "Dat soort dingen vind ik mooi."

Positief
Maar of het fileprobleem daarme écht kan worden opgelost, is maar de vraag. "Ik ben veel positiever toen ik begon. In 2014 moet het Beter Benutten-programma 20 procent van de files op de knelpunten hebben opgelost. Files hou je altijd, maar de grote basics kun je wel oplossen. De grootste wegverbeteringen en aanpassingen aan het wegennet zullen rond 2020 plaatsvinden. Ik denk dat we dan de grootste robuustheidsproblemen grotendeels hebben opgelost."

Het is mooi om een schone leefomgeving én de mogelijkheid om lekker door te rijden op de snelweg samen te brengen, meent Schultz, maar daarvoor zijn hogere kosten voor automobiliteit echt niet nodig. "Als je het heel erg duur maakt, dan gaan er minder mensen met de auto. Wij zeggen: we schaffen de forenzentaks af en investeren in wegen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen