De Nationale Autoshow8 mei '12 15:37

Eerste zelfrijdende auto de weg op

Auteur: Harmen Simon Teunis

In de Verenigde Staten is de eerste zelfrijdende auto de weg op gegaan. De auto is ontwikkeld door Google.

Het bedrijf kreeg maandag, in de staat Nevada, het eerste 'rijbewijs' waarmee het de zelfrijdende auto kan testen op de openbare weg. Google heeft acht voertuigen bewapend met het systeem; zes Toyota's Prius, een Audi TT en een Lexus RX450h.

Door allerlei sensoren lukt het de auto om op de weg te blijven. Cornelis Kit van Autoweek legt uit hoe het werkt en hoe de auto voorkomt dat je in de vangrail belandt. "Je hebt camera’s, sensoren en radar. In de volgende fase zie je dat een tegenligger dat ook allemaal heeft en dat ze met elkaar afspreken wie er een stukje naar rechts gaat en wie naar links."

De link met David Hasselhoff in de Amerikaanse serie Knight Rider is natuurlijk snel gelegd. In de serie jaagt Hasselhoff met zijn zelfrijdende auto op criminelen. Nog even en dat kan dus ook in Nederland. "Hollywood heeft wel vaker dingen verzonnen die pas later realiteit werden. Dit lijkt ook zoiets", zegt Kit (nee, niet de auto van Hasselhoff).

Veilig?
Een logische vraag is natuurlijk of het wel veilig is. Maar volgens Kit moet dat haast wel. "Want als het daar even niet deugt heb je direct een rechtszaak."

Kit heeft zelf ook al in een van de wagens mogen rijden die ook een dergelijk systeem heeft. Op een circuit, dat dan weer wel. "BMW heeft zo'n auto. Die leer je eerst zelf een rondje rijden en daarna doet hij dat na.”

Controle uit handen geven
Dat klinkt natuurlijk fantastisch. Maar dan moet je wel de controle uit handen durven geven. Kit: "Dat is met veel systemen. We hebben natuurlijk die systemen die automatisch afstand houden, een noodstop kunnen maken en binnen de lijnen blijven. Dit is een fase verder."

Ingrijpen
Maar ook al rijdt de auto zelf; je kunt altijd ingrijpen als je denkt dat het misgaat. En dat is een belangrijk punt. Want als het mis gaat hebben fabrikanten binnen de kortse keren een claim aan hun broek. Want als chauffeur kun je er immers niets aan doen.

"Dat is een groot juridisch steekspel. De autofabrikanten kunnen een auto maken eigenlijk helemaal kan rijden. Maar ze durven nog niet de stap te zetten om zich daar ook verantwoordelijk voor te stellen als het mis gaat. De auto’s zijn nog altijd te overrulen door de bestuurder."

Uitkomst voor de zakenman
Afgezien van alle mogelijke minpunten van een zelfrijdende auto lijkt het Kit toch een uitkomst. Vooral voor de drukke zakenman die nog geen chauffeur kan betalen. "Het lijkt me geweldig; ’s ochtends in de file. Dat ik de krant lees en de auto zorgt dat ik door de Coentunnel heen kom."

Regelgeving aanpassen
Het kan nog wel even duren voor de eerste zelfrijdende auto's ook in Nederland te zien zijn. Want er zal goedkeuring moeten komen uit Europa, zegt Kit. Maar als dat er is, volgt Nederland waarschijnlijk snel. "Het is een kwestie van de regelgeving aanpassen en de kostprijs naar beneden brengen en dan gaan we ze zien."

Over
En dat is het laatste struikelblok. De eerste auto's zijn ontwikkeld in laboratoria. Maar ooit zal het systeem ook beschikbaar zijn op de consumentenmarkt. "Het zal niet meteen op de goedkoopste auto zijn, maar je ziet met veel systemen dat het met duurdere auto’s begint en dat het langzaam ook naar de goedkopere auto’s komt. Het zal niet morgen zijn maar ik denk dat het tussen nu en een jaar of tien toch wel gaat komen", aldus Kit.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen