De Nationale Autoshow28 nov '14 18:16

Rij-impressie | Lexus NX

Auteur: Noud Broekhof

Lexus wil groeien in Europa. En dus stapt het merk met de NX in een nieuw segment. Presentator Meindert Schut van de Nationale Autoshow reed met de auto.

Het was even schrikken toen Lexus eind vorig jaar de LF-NX concept car op de beursvloer van de IAA in Frankfurt parkeerde. De SUV maakte de tongen los met z’n ietwat schreeuwerige design. Lexus koos voor scherpe lijnen, hoekig design en een bijzonder agressief front. Het leek erop alsof het designteam van de Japanse autobouwer ons op de één of andere manier wilde wakker schudden, of misschien zelfs wel choqueren. En ja, dat is gelukt.

Na 25 jaar degelijke auto’s bouwen, gaat bij Lexus het roer om. Lexus wil groeien en probeert dat te doen door te verrassen. Die groeiambitie wordt met de lancering van deze NX kracht bijgezet. Het is niet alleen een compleet nieuw model voor de Japanners. Nee, Lexus stapt ook in een nieuw segment: dat van de mini-SUV’s. 

Hybride
Gelukkig hebben de Japanners geluisterd naar de kritiek die er op het design kwam. Zodoende zijn de scherpe kantjes bij deze productie-versie er wel vanaf. Maar dat betekent niet dat deze NX gelijk een mooie verschijning is geworden. Zoals zo vaak: You love it, or you hate it. De één vindt ‘m hondslelijk, de ander is opslag verliefd.

En misschien heeft dat laatste te maken met iets heel anders. We zijn namelijk onderweg met de 300h-variant. Inderdaad, de hybride. Onder de kap ligt een 2,5-liter grote viercilinder-motor met 155pk. Een elektromotor, die goed verstopt is onder de achterbak, stuwt het vermogen naar bijna 200 pk. Nog belangrijker is de CO2-uitstoot. Met 116 gram per kilometer valt deze SUV in de gunstige 20 procent bijtelling-categorie. 

CVT

Tot zover het goede nieuws. Want op de aandrijflijn van deze NX 300h valt nogal wat aan te merken. Deze Lexus heeft, net als de andere hybrides van het merk, last van het CVT-syndroom. Het samenspel tussen de verbrandingsmotor en de batterijen is verre van fijn te noemen. De continu variabele transmissie, de CVT-aandrijving, schiet te snel en te hoog in de toeren, waardoor – zeker bij volle acceleratie – het onaangenaam wordt om met deze SUV te rijden. Jammer. En dat terwijl Lexus ons beterschap had beloofd bij de introductie van de CT200h.

Dat neemt niet weg dat deze Lexus NX een fijne cruiser is. Een kilometervreter op de autobaan, die helaas wel een flinke slok lust. Gemiddeld 8,5 liter benzine per 100 kilometer. En dat voor een auto met een A-label.

Subliem
Binnenin is het overigens aangenaam vertoeven. Er is ruimte zat. De afwerking van het interieur is subliem, zeker in de F Sport Line die wij nu mee hebben. Het dashboard is fraai vormgegeven en vertoont gelijkenissen met dat van de LFA, de supersportauto van het merk.

Instappen in deze NX 300h doe je vanaf net geen 46-duizend euro. Daarmee geeft Lexus de gevestigde premiummerken, Audi, BMW en Mercedes, het nakijken. Zeker gezien het aantal pk’s dat je krijgt. Wil je vierwielaandrijving, dan betaal je 2 mille meer, maar dan kun je wel met een gerust hart naar de wintersport.

Luister hierboven naar de rij-impressie van Meindert Schut in de Lexus NX 300h. Luister HIER de hele uitzending van vrijdag 28 november terug.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen