De Nationale Autoshow3 apr '13 11:27

Porsche Panamera krijgt facelift

Auteur: Lars Welbers

Porsche heeft de Panamera-reeks vernieuwd. Het technologische hoogtepunt is de komst van de 416 pk sterke Panamera S E-Hybrid, de eerste plug-in-hybride van Porsche.

De nieuwe Panamera S E-Hybrid is een zogenaamde Parallel Full Hybrid. Hij heeft een elektromotor die 95 pk levert. De Panamera S Hybrid van de vorige generatie had een 47 pk sterke elektromotor. De nieuwe lithium-ion accu heeft een energiecapaciteit van 9,4 kWh. Dit is vijf keer meer dan de accu (nikkel-metaalhydride) van zijn voorganger. Het plug-in principe houdt in dat de batterij van de Panamera S E-Hybrid via het stroomnet kan worden opgeladen. Bij gebruik van een industriële stroomaansluiting in combinatie met de Porsche Universal Charger (wisselstroom) duurt het laden circa 2,5 uur. Via een huishoudstopcontact duurt het laadproces minder dan vier uur.

14% bijtelling
Het systeemvermogen van de Panamera S E-Hybrid bedraagt maar liefst 416 pk. Daarmee zijn een topsnelheid van 270 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 5,5 s mogelijk. Ondanks de verbeterde prestaties is de Panamera S E-Hybrid maar liefst 56% zuiniger dan zijn toch al efficiënte voorganger. Het gemiddelde verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) komt uit op 3,1 l/100 km (voorganger: 7,1l/100 km). De daarmee corresponderende CO2-uitstoot (71 g/km) leidt ertoe dat de Panamera S E-Hybrid de eerste Porsche is met slechts 14% bijtelling bij zakelijk gebruik. Binnen het topsegment is dit uniek.

Diverse aandrijfvormen
Als Parallel Full Hybrid heeft de Panamera S E-Hybrid diverse rijmodi. Volgens de NEDC bedraagt de elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius maximaal 36 km. Porsche verwacht dat deze actieradius in de praktijk uitkomt op 18-36 km, onder meer omdat het NEDC meet met uitgeschakelde airco of verwarming. Onder zeer gunstige omstandigheden is overigens een grotere actieradius haalbaar. In elektrische modus bedraagt de topsnelheid 135 km/h. Bij de Boosting-functie ondersteunt de elektromotor de V6 benzinemotor, bijvoorbeeld bij snelle inhaalacties en het gebruik van de kickdown. Bij hogere snelheden in combinatie met een lage motorbelasting kan de zeil-functie worden gebruikt. De benzinemotor wordt dan afgekoppeld en de elektromotor houdt de constante snelheid vast. Zodra het nodig is, schakelt de benzinemotor in fracties van seconden automatisch weer in.

Verder ontwikkeld design
De nieuwe Panamera-reeks kenmerkt zich ook door een aangescherpt design. Vloeiende lijnen zorgen voor een gestrekter silhouet. Aan de achterzijde valt het bredere raam op. Samen met de gewijzigde lichtunits wordt de breedte van de auto zo nog beter geaccentueerd. De standaarduitrusting is verder uitgebreid. Alle modellen beschikken standaard over bi-xenon koplampen, een multifunctioneel stuurwiel en een automatische achterklep. Tot de hightech opties behoren volledige LED-verlichting, de verbeterde adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning en het Lane Departure Warning systeem.

De prijzen van de nieuwe Panamera-modellen worden op korte termijn bekend gemaakt. Geïnteresseerden zijn nu al welkom bij de Nederlandse Porsche Centra. Het Panamera-leveringsprogramma wordt in de loop van de tijd uitgebreid. Begin 2014 krijgt de Panamera bijvoorbeeld de beschikking over een nieuwe 300 pk sterke dieselmotor. Later verschijnen ook de exclusieve Panamera Turbo S en Panamera Turbo S Executive. De nieuwe Panamera is vanaf juli te bewonderen in de showroom van de officiële Porsche-dealer.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen