De Nationale Autoshow28 aug '12 17:16Aangepast op 28 aug '12 17:47

Rij-impressie | Jaguar XJ

Auteur: Noud Broekhof

Downsizing, het is onderhand gemeengoed in de auto-industrie geworden. En als zelfs de Jaguar XJ er aan moet geloven, dan is het echt menens. Redacteur Noud Broekhof van de BNR Nationale Autoshow testte het vlaggenschip in Engeland.

“Dit is een hele belangrijke, nieuwe stap voor ons.” Global PR Director voor Jaguar Paul Chadderton gelooft er helemaal in. Zojuist heeft hij met volle overgave de gloednieuwe Jaguar XJ gepresenteerd aan de Nederlandse pers. Een uitgeklede versie, dat wel.

Luxe
Uitgekleed? Nouja, ook bij deze nieuwe XJ ontbreekt het natuurlijk niet aan luxe. Bovendien ademt de auto vanuit alle hoeken en standen elegantie uit. Enkel de misvormde kont, met de klauwen (lees achterlichten) van ‘the jag’ himself erop, zou potentiële kopers kunnen afschrikken.

Binnenin bespeuren we, zoals het hoort hij Jaguar, lekker veel leer. En ook op het mooi vormgegeven dashboard zien we het terug. De ronde ventilatoren doen ons echter eerder denken aan een ander merk, iets Duits uit Ingolstadt. Een beetje goedkoop ziet het er wel uit in zo’n chique auto.

Stil
Het moge duidelijk zijn. Zowel van buiten als van binnen veranderde er vrijwel niks aan deze Jaguar. Onder de motorkap is wel anders. Jaguar is namelijk klaar voor een ‘nieuw avontuur’, zoals ze het zelf zeggen. “We slaan vanaf 2013 echt een compleet nieuwe weg in”, zegt PR Director Cadderton met een grijns.

Het resultaat ligt in de vernieuwde XJ. We rijden in en rond Stratford, de geboorteplaats van Shakespeare, met de vier cilinder 2.0-liter. Een vier in lijn benzinemotor die, met behulp van een turbocompressor, 240 trekkende paardjes voortbeweegt. Krachtig dus. En toch is het vooral een motor die je nauwelijks hoort. Hij is o zo stil.

Breekijzer
Wellicht zal de echte Jaguarfanaat nu gelijk afhaken. Eerder gingen we al dieselen in de XF. En nu een vier cilinder in het vlaggenschip, dat kan toch niet? Gelukkig is er voor de echte liefhebber de nieuwe 3.0 V6 Supercharged (340pk). Een motor met een prettige sound en perfecte acceleratie.

De kersverse vier cilinder krijgt een belangrijke taak. Het wordt een soort breekijzer voor Jaguar. Nieuwe markten moeten geopend worden. Globalisering is veelgehoord woord tijdens de presentatie, waarbij vooral de Chinese markt in het oog springt. “Daar gaan we scoren”, aldus Cadderton.

Prijs

Stiekem is Jaguar daar nu al mee bezig. Het eerste half jaar zag Jaguar de omzet in China al met 84% toenemen. Nergens anders steeg de omzet zo snel. Met deze nieuwe, zuinige motor in de XJ moet die lijn doorgetrokken worden. Chinezen kiezen namelijk een grote auto met een kleine motor, zo verzekert een productspecialist van Jaguar ons.

Een voordeel van deze nieuwe 2.0-litermotor in de XJ is ongetwijfeld de prijs. Natuurlijk, hij is nog altijd geen koopje. Maar een XJ onder de ton was lange tijd ondenkbaar. De instapversie rijdt al voor 89.990 euro de showroom uit. Maar voor dat geld krijg je geen stop/start systeem, want dat zit enkel in de V6 en V8-modellen. Verbruikstechnisch niet zo handig gedaan van Jaguar.

Eindconclusie
Met de nieuwe vier cilinder benzinemotor slaat Jaguar duidelijk een nieuwe weg in. De motor is stil, accelereert prima, maar is niet zo spannend. Je mist daardoor de echte Jaguarbeleving in zo’n luxe, grote auto als de XJ. De V6 maakt veel goed, maar is gelijk 17.600 euro duurder. Dat is niet niks. Hoe dik je portemonnee ook is, uiteindelijk koop je wel een auto met een geweldige, chique uitstraling. En dat is ook wat waard.

PLUSpunt
Veel ruimte, erg luxe, mooi interieur.

MINpunt
Brave motor (erg stil), misvormde kont.

Gegevens testauto

Auto:
Jaguar XJ
Motor: 2.0-liter i4 benzine (4 in lijn)
Transmissie: achttrapsautomaat
Uitstoot: 216 CO2 g/km
PK’s:
240
0-100: 7 seconden
Topsnelheid: 240 km/h
Prijs: vanaf 89.990 euro

Gerelateerde artikelen