De Nationale Autoshow27 dec '12 18:10

'Audi heeft geen kans BMW in te halen'

Auteur: Melvin Captein

Liefst 1,8 miljoen auto's verkocht de Duitse fabrikant BMW dit jaar. De multinational brak daarmee zijn eigen verkooprecord. Wat is het geheim van hun stijgende cijfers in een moeilijke markt?

Volgens Werner Budding van Autovisie en RTL Autowereld is het geheim vooral de stijgende verkoop van de Mini Cooper. "Mini is van BMW en gaat heel erg goed. Zij hebben een groot aandeel in de groei." Toch kunnen de recordcijfers niet los worden gezien van de dynamische merkreputatie van BMW zelf. "Ze staan te boek als sportief, maar richten zich tegelijkertijd enorm op efficiëntie. Op allerlei plekken waar zuinige auto's gesubsidieerd worden, waaronder Nederland, scoort BMW heel goed."

Geen kans voor Audi
Vooral in Azië en Amerika doet de producent goede zaken, zegt Budding. "Je ziet dat premium merken als Mercedes, Audi en ook BMW het goed doen op die markten." Audi heeft inmiddels aangekondigd BMW van de troon te willen stoten als leidende luxe auto-producent. Volgens Budding is dat een lastige missie: "Ze maken op korte termijn geen kans. De voorsprong die BMW heeft, zeker op Audi, is enorm. Bij BMW wordt simpelweg meer geld verdiend. En je ziet dat zowel BMW als Mercedes een voorsprong hebben op het gebied van elektrische auto's. Qua technische noviteiten lopen zij stappen voor ."

Fiat
Fiat heeft inmiddels ook laten weten nadrukkelijker de strijd te willen aanbinden in de lucratieve markt voor luxe automodellen. Budding ziet voor hun merken Maserati en Alfa zeker kansen. "Het grote voordeel is dat ze Chrysler in bezit hebben, waardoor ze in Amerika een enorm dealernetwerk hebben. Dan kun je vrij gemakkelijk nieuwe merken in de markt zetten. Groter worden dan BMW is te hoog gegrepen, maar ze zullen zeker groter worden dan ze nu zijn."

Gerelateerde artikelen