De Nationale Autoshow5 jul '12 15:24Aangepast op 5 jul '12 15:57

Inpakken en wegwezen, maar hoe hard?

Auteur: Pieter van den Akker

Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland: here we come. We gaan weer massaal op vakantie en dat betekent volle snelwegen. Maar hoe hard mag je eigenlijk rijden op buitenlandse snelwegen?

We weten eigenlijk helemaal maar weinig van de toegestane snelheden op internationale snelwegen, blijkt uit onderzoek van de Belgische mobiliteitsclub VAB, die bijna 3000 automobilisten uit Europa ondervroeg.

Onwetendheid
Meer dan de helft van de automobilisten kent onvoldoende de afwijkende snelheidsbeperkingen in Frankrijk, Nederland en Duitsland, de top drie vakantiebestemmingen van de Belgen. Onder de geënquêteerden bevonden zich ook Nederlanders . En aangezien Duitsland en Frankrijk ook voor ons natuurlijk populaire bestemmingen zijn, lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat ook Nederlanders niet goed op de hoogte zijn van de snelheidslimiet.

Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat automobilisten in Frankrijk goed moeten uitkijken. Veel van de ondervraagden weten niet dat de snelheidslimiet daar afhangt van het weer. Bij regen geldt de normale limiet van 130 kilometer niet meer, maar mag je niet harder dan 110. Op gewone wegen geldt dan een limiet van 80 kilometer per uur.

Boete op de mat
Het slechte nieuws voor automobilisten die erop gokken dat ze voor een snelheidsovertreding in het buitenland thuis geen bon meer krijgen, is dat Europese landen steeds meer gegevens uitwisselen. De kans dat je je bekeuring alsnog thuis op de mat krijgt, wordt daarmee groter en groter. Bovendien kan de politie je natuurlijk tot stoppen dwingen en bestaat de kans dat je ter plekke je boete moet betalen.

De Vlamingen van mobiliteitsclub VAB komen daarom met een even nuttig als voor de hand liggend advies: zoek thuis alvast goed uit hoe hard je mag rijden op de snelwegen. Wie zich goed inleest, komt misschien ook wel niet voor de verassing te staan dat 'ie in Duitsland, Tsjechië, Slovenië of Zwitserland op de vingers wordt getikt. Daar geldt namelijk de verplichting dat je bij files uiterst links of uiterst rechts moet rijden om de weg vrij te maken voor de hulpdiensten die bij ongelukken in actie komen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen