De Nationale Autoshow14 dec '12 17:43

Europa moet autotests beter reguleren

Auteur: Thijs Baas

De Europese Commissie moet met garanties komen over een betere regulering van de testcyclus van verschillende automodellen.

Dat zegt Bas Eickhout, europarlementariër voor GroenLinks, tegen BNR's Annette van Soest. Volgens een rapport van TNO zoeken autofabrikanten de grenzen op bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. Door middel van trucjes houden ze deze bij metingen zo laag mogelijk, en dat levert weer een belastingvoordeel op voor auto's.

"Er zijn voorschriften over de bandenspanning van auto's. Als de auto op harde banden staat, rolt 'ie langer uit dan als die op zachte banden staat. Hoe kaler de band, hoe minder weerstand en hoe makkelijker die rolt", zegt Richard Smokers van TNO in BNR Nationale Autoshow.

Europese regels
"Het geeft vooral aan dat er geen duidelijke Europese eisen zijn voor de testomstandigheden. Dan blijkt dat landen elkaar beconcurreren om die autotesten naar hun land te krijgen. Dus we zullen Europees beter die testomstandigheden gaan regelen", meent Eickhout.

De GroenLinks-europarlementariër hoopt daarom dat de Europese Commissie de testcyclus veel strenger zal reguleren. "Een testfaciliteit in bijvoorbeeld Spanje haalt trucs uit met een helling of in het vacuüm. Dat moet je wel precies weten, zodat je ook in Nederland of Duitsland die gegevens kunt herleiden. Europese afstemming is dus ook nodig op dat soort testomstandigheden om concurrentie te voorkomen."

Optimale omstandigheden
In laboratoria presteren auto's nou eenmaal beter dan op de weg, dat is ook voor Eickhout geen verrassing. "Dat wisten we, maar we wilden duidelijk in cijfers weten hoeveel er komt door dit soort trucs in testlaboratoria. En de getallen die TNO noemt zijn wel schrikbarend hoog. Wat dat betreft is dat een extra bevestiging dat we ervoor moeten gaan zorgen dat dit Europees beter gereguleerd kan worden."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen