De Nationale Autoshow30 sep '13 11:18

Dikke Duitser 'doet' niet veel meer

Auteur: BNR Webredactie

'Een Dikke Duitser', oftewel een grote glanzende auto uit Duitsland, is niet meer in trek. Vanochtend schrijft het Handelsblatt dat de auto-industrie zich zit te verbijten. Slecht nieuws voor alle Nederlandse toeleveranciers.

Correspondent Derk Marseille vanuit Berlijn legt uit hoe het precies zit: "Er is een kortingsindex in Duitsland, die meet hoeveel korting je krijgt als je een auto koopt. In Berlijn valt het met het uitstekende openbaar vervoer nog wel mee, maar in de rest van Duitsland is het begrip 'Heilige Koe' of 'Dikke Duitser' heel erg belangrijk. Zodra je achttien bent, móet je echt een auto. Dus die mensen houden allemaal die autokortingsindex in de gaten."

All time high
De index is nu op een all time high, zegt Marseille. "Dat betekent dat de automobielindustrie op dit moment de grootste korting aanbiedt voor mensen die een auto aan het kopen zijn. Dat zegt wel iets over de situatie waarin de auto-industrie zich op dit moment bevindt."

Maar het zegt ook iets over het Duitse consumentenvertrouwen, weet Marseille. "De industrie heeft de afgelopen jaren vooral op de export buiten de EU heeft gedraaid. In China en India vinden ze die Mercedessen en BMW's natuurlijk prachtig. Maar de grootste afzetmarkt is nog steeds de EU en Duitsland zelf."

Problemen
"Een auto is in principe een luxe-goed, maar is in Duitsland al gauw iets dat je absoluut moet hebben. Maar wat is nou het probleem? Vooral de jongeren kopen weinig auto's meer. Dat zegt wel iets over hoe zij nu naar de positie van Duitsland kijken. De autobouwers zitten met een probleem, daarom geven ze grote kortingen."

In Nederland zijn we erg afhankelijk van de Duitsers. Moeten we ons zorgen maken? "Best wel. Wat betreft het Nederlandse staal voor de Duitse auto-industrie: daar gaat Nederland op de korte termijn, misschien nog wel dit jaar, wat van merken."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen