De Nationale Autoshow17 apr '11 00:15Aangepast op 18 apr '11 11:18

Conceptcars op de AutoRAI

Auteur: Jorn Lucas

Via conceptcars laten autobouwers hun visie op de toekomst zijn. En daarmee laten ze zien, hoe wij in hun ogen ons vervoeren de komende 5 á 10 jaar. Op de AutoRAI is een flink aantal van deze hersenspinsels te zien.

De ene auto is meer realistisch dan de andere. Neem de Renault Captur, een soort MPV met stoelen gemaakt van elastische banden waar je bijvoorbeeld ski´s in kunt hangen. Heel handig, meneer Van den Acker, maar ik denk niet dat het de juiste steun in de rug biedt. De opvolger van de Koleos zal deze stoelen daarom niet krijgen. Maar Renault toont ook de Twizy en de Zoe, beide kleine electrische stadauto´s.
Electrisch
Dat electrische auto's de toekomst zijn, wordt ook door meerdere autobouwers getoond. De Seat IBE is volledig electrisch, net als de Audi e-Tron en de Citroën Survolt. Alleen is de actieradius 160 km voor een Seat uit de toekomst wat mager, zeker in vergelijking met de Audi (250 km.). De Citroën houdt er overigens na 200 km. mee op.
Peugeot

Toch is het niet alleen electra. De Peugeot SR1 bijvoorbeeld, die ziet er uit alsof de auto zo op de weg kan. Het is een bloedmooie cabriolet die wordt aangedreven door een HYbrid4 blok met benzine- en elektromotor. Verbruik komt volgens Peugeot uit op 4,9 l/100 km.
Ook Opel toont een hybride, de Flextreme GT/E. Die staat niet voor niks naast de - binnenkort leverbare - Opel Ampera want die draait ook een deel op electra en (een heel klein) deel op een verbrandingsmotor. Gelukkig maar, want puur op stroom kom je met deze auto niet verder dan 60 km, dankzij de viercilinder benzinemotor is een actieradius van 500 kilometer mogelijk.
Gewichtloos
Om dat verbruik omlaag te krijgen, is gewichtsbesparing ook een goede truc. En dat wordt aangetoond door Mazda. De MX5 Superlight is net als de SLR Stirling Moss van Mercedes-Benz ontdaan van dak en voorruit. En daardoor is de conceptversie van de MX5 - die al revolutionair lichtgewicht was - nog minder gewichtig gemaakt. Voor de rest is alles wat niet werkelijk nodig was om de auto te bedienen simpelweg achterwege gelaten.
Fun
Gelukkig weten autobouwers nog steeds dat hun bestaan voor een groot deel ook afhankelijk is van de funfactor. Daardoor tonen Opel en Ford hun nieuwe racemonsters voor op de weg. De Astra GTC is nog een concept, maar zal zo goed als ongewijzigd bij de dealer komen. Net als de Focus ST van Ford.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen