Dit jaar verwacht het concern een verdere groei, mede dankzij een aanhoudende sterke vraag uit China. Dat maakte BMW donderdag bekend.
Records
Het concern behaalde een nettowinst over 2011 van 4,9 miljard euro,
ruim de helft meer dan het voorgaande jaar. De autoverkopen stegen met
14,2 procent tot een record van 1,669 miljoen stuks. Daardoor kon BMW
een recordomzet in boeken zetten van 68,8 miljard euro, een toename van
13,8 procent ten opzichte van 2010.
"Het afgelopen jaar was het beste
jaar uit onze geschiedenis. We denken het aantal afleveringen dit jaar
opnieuw te kunnen opvoeren'', zei BMW-topman Norbert Reithofer bij de
presentatie van de cijfers.
Mini, Rolls Royce
Naast het kernmerk BMW, verkoopt de groep ook de merken Mini,
Rolls-Royce en BMW-motoren. Bij de BMW-tak werden er 12,8 procent meer
auto's verkocht in 2011, Mini zag de afzet met 21,7 procent toenemen en
Rolls-Royce zelfs met 30,5 procent.
Duitse producenten van luxe auto's profiteren al tijden van de enorme vraag uit China, waar BMW's, Mercedessen, Porsches en Audi's niet aan te slepen zijn.