De Nationale Autoshow16 nov '11 15:00Aangepast op 16 nov '11 23:56

Rij-impressie | Kia Rio [slideshow]

Auteur: Noud Broekhof

Het brave jongetje van weleer is getransformeerd tot een echte kerel. Redacteur Noud Broekhof van de BNR Nationale Autoshow testte hem: de nieuwe Kia Rio.

Bij Kia Motors Nederland in Breukelen weten ze hoe het hoort. Zodra we de sleutel in het contact van onze (porno-) rode Rio steken, schalt BNR Nieuwsradio uit de speakers. "Ja! Wij denken écht aan alles", klinkt het naast de auto.

Een glimlach is niet te onderdrukken. Tijd om deze nieuwe Rio eens aan een pittige test te onderwerpen, en dat doen we in het zuiden des lands!

Snelweg
Kia heeft ons de vijfdeurs 1.2 CVVT meegegeven. Onder de kap ligt een viercilinder benzinemotor, die 85pk levert. Goed, daar krijgen we het niet bepaald warm van.

Maar toch, ere wie ere toekomt: de Rio houdt zich prima staande, ook op de snelweg. Hier en daar tikken we (waar dat mag natuurlijk) de 130 (of net ietsje meer) aan. Je hoort de motor 'werken' maar hij kan het behappen.

De wegligging is oké, maar niet uitmuntend. Ook aan de besturing kan nog wel gewerkt worden. Die voelt soms wat log aan, zeker in het bochtige Limburgse heuvelland.

Fiscaal aantrekkelijk
Overigens hebben we met deze 1.2 liter ecoDynamics gelijk ‘de meest aantrekkelijkste versie’ te pakken, aldus Kia. Deze is namelijk wegenbelastingvrij en met een lage fiscale bijtelling van 14 procent.

Als we de Koreanen mogen geloven, haalt deze auto 1l op 20,8km. Nou, zet dat maar uit je hoofd. Tijdens onze testrit (in totaal zo'n 500 kilometer) halen we gemiddeld 1 op 14,3. Behoorlijk, maar lang niet zo verbluffend als ons wordt voorgehouden in de brochure. 

Stoer
Je merkt wel dat vormgever Peter Schreyer (voormalig Audi) zich over deze auto bekommerd heeft. Het vlotte uiterlijk van de nieuwe Rio komt namelijk op conto van de Europese en Californische studio's van Kia. Dat resulteert in een compacte auto, met scherpere lijnen en een leuk neusje: de 'tiger nose grille'.

De fraaie lichtmetalen velgen (Phantom 17”, optioneel maar een must) versterken het gevoel alleen nog maar: er staat nu een echte kerel op het asfalt. En dat werd tijd ook, want dat stoere karakter misten we toch wel een beetje bij de vorige drie generaties van de Rio. Die waren lang niet zo spannend als deze.

Interieur
Bij Kia proberen ze dat vlotte, sportieve karakter ook door te trekken in het interieur. Ze komen een eind. Het ziet er allemaal zeer verzorgd uit, alles zit op de goede plek.

Ook de materiaalkeuze is goed. Neem bijvoorbeeld het leren stuur (plus pack). Dat ligt lekker in de hand. De stoelen zitten goed, al verdwijnt er wel aanzienlijk wat ruimte achterin als er een lange chauffeur/bijrijder voor je zit.

Eindconclusie
Kia wil met deze nieuwe Rio hoge ogen gooien in het B-segment. Concurrentie is er in dat segment genoeg, maar in dit nieuwe jasje kan de Rio die strijd zeker aan gaan. Omgetwijfeld zal ook de garantieperiode van zeven jaar daar aan bijdragen.

Kia Rio

PLUSpunt: sportief uiterlijk
MINpunt: besturing

Prijs basisuitvoering: 11.695 euro, met standaard zes airbags, ABS, stabiliteitssysteem, elektrisch bedienbare portierruiten en centrale deurvergrendeling.
Extra's: Keuze uit Comfort, Plus of Super Pack.
Onze Rio: combinatie van Comfort, Plus en Super pack. Staat zo niet in de showroom.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen