De Nationale Autoshow18 aug '11 14:40

Rij-impressie: Audi A1 1.4 TFSI S-Tronic

Auteur: Noud Broekhof

Compact, snel, maar er hangt wel een prijskaartje aan de Audi A1 1.4 TFSI S-Tronic. Meindert Schut testte de auto deze week.

De A1 is natuurlijk het antwoord van Audi op onder meer de MINI. Een kleine stadsauto, maar dan wel een met een premium uitstraling. Een auto voor reclamemensen en makelaars. De Audi mist natuurlijk de retrolook van de MINI, maar verder mag hij er best zijn. Sterker nog, als je hem in de achteruitkijkspiegel ziet, dan denk je eerst dat er nog een hele lel van een auto achteraan komt…ja, totdat hij je voorbij gaat, dan pas zie je wat voor smurf het eigenlijk is.

Naast die aaibare retrolook mist de A1 nog iets. Of ik moet eigenlijk zeggen, miste hij nog iets. Namelijk dat go kart gevoel dat met name de MINI Cooper S zo kenmerkt. Een auto die je zo lekker de bocht in kunt gooien, wat je er ook mee doet, hij blijft aan het asfalt plakken.

Nou, sinds de Autosalon van Parijs weten we dat Audi daar iets aan ging doen, namelijk met een nieuw topmodel. De A1 S-line. Uitgerust met een 1.4 liter TFSI motor met maar liefst 185 pk, een sprint naar de 100 in een kleine 7 seconden en een top van bijna 230 km per uur. Verder is hij standaard uitgerust met een 7 traps automaat en een S-pakket, met sportstoelen, sportstuur, spoilertje en 17 inch wielen…gigantisch werkelijk op deze toch kleine auto.

Het resultaat is er ook naar. Je moet de automaat wel even in de S stand zetten, we zullen het maar sportief noemen, en het betere gooi en smijtwerk komt binnen bereik. De auto stuurt heel direct, is zeer wendbaar en reageert vlot op het gaspedaal. Toch zou dat nog wel iets sneller mogen om dat echte kart gevoel op te roepen.

Dat alles resulteert in een zeer bescheiden verbruik van ongeveer 6 liter op 100 kilometer en een CO2 uitstoot, en daar komt ie, van slechts 132 gram. Dat is allemaal ongetwijfeld gemeten onder zeer gunstige omstandigheden, maar goed wat telt is dat dit snelste paardje uit de A1 stal dus in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling.

Een lagere bijtelling of niet, goedkoop wordt hij er niet van. Dit raspaardje van Audi gaat de deur uit voor bijna 32 duizend euro. Dat is veel geld voor een auto waar je de gemiddelde golftas niet eens in kwijt kunt.

Gerelateerde artikelen