De Nationale Autoshow4 jul '12 15:45Aangepast op 4 jul '12 19:18

Rij-impressie | Porsche Boxster S (981) [slideshow]

Auteur: Lars Welbers

De auto met de meeste vooroordelen is misschien wel de Porsche Boxster. Redacteur Lars Welbers ging ermee op pad om uit te vinden of deze vooroordelen terecht zijn.

‘Vrouwenauto’ en ‘geen echte Porsche’ zijn woorden die je vaak hoort als het om de Porsche Boxster gaat. Voornamelijk vanwege zijn omvang en natuurlijk zijn iconische grote broer, de 911.

Gegroeid
Om met die omvang te beginnen; de wielbasis is met zes centimeter toegenomen t.o.v. zijn voorganger en de spoorbreedte is voor met vier centimeter toegenomen en net iets minder dan twee centimeter aan de achterkant. De auto zelf is iets langer en hij is ook nog eens gezakt met 13 millimeter. Zet er grote 19-inch velgen onder zoals op onze testauto en het geheel oogt breed, laag en lekker dik. Dit is ook precies wat Porsche wilde bereiken aangezien de vorige generaties Boxster dit misten en daardoor de  vooroordelen over zich heen kregen.

Gelijk een pluspunt dat dikkere uiterlijk, maar het geeft ook wat probleempjes. Aangezien de auto erg laag ligt is de zit ook laag, heel erg laag. Dat is precies wat je wilt in zo’n auto als dit, maar de zichtbaarheid rondom is hierdoor niet optimaal te noemen. De Boxster heeft grote ‘heupen’ en met gesloten dak is de zichtbaarheid over de schouder minimaal. Invoegen en achteruit inparkeren gaat hierdoor soms wat lastig.

Rijplezier
Het rijden in de Boxster is een waar genot. De auto voelt licht en wendbaar aan en is in deze ‘S’-uitvoering lekker snel met zijn 3,4-liter zescilinder boxermotor die 315 pk en 360 Nm koppel levert. Dankzij de opzet van compacte body, middenmotor en achterwielaandrijving is de gewichtsverdeling perfect te noemen. Het chassis en de wegligging van de Boxster zijn zo goed dat het gevoel soms zegt dat hij nog meer vermogen mag hebben. Totdat je op de snelheidsmeter kijkt, want vergis je niet, de Boxster S is serieus snel!

De Boxster is er ook nog in een ander smaakje, namelijk met een 2,7-liter motor die 265 pk en 280 Nm koppel levert.

Elektronische stuurbekrachtiging
Nieuw op de Boxster is de elektronische stuurbekrachtiging. Een nieuwe techniek die de auto efficiënter laat rijden, maar afbreuk doet aan het stuurgevoel. Zo ook in de Boxster, maar of ik het als hinderlijk heb ervaren? Nee, dat niet. De Boxster stuurt met minder gevoel dan voorheen, maar nog steeds messcherp en is goed te plaatsen in bochten.

Onze testauto was uitgerust met de PDK-versnellingsbak die de Boxster in technisch opzicht zeker verrijkt, maar er moet gezegd worden dat deze bak afbreuk doet aan de totale rijbeleving. De PDK is efficiënt en perfect in het stadsverkeer, maar de echte liefhebber raden wij de handbak aan. Het ‘flipperen’ met de PDK-bak ging overigens goed en was leuk te noemen.

Sport+
Dan de Sport+ stand. Hij schakelt terug zodra de motor onder de 4.000 toeren komt en voelt zeer agressief aan. De motor is gretig en maakt graag toeren. Het schakelen gaat gepaard met flinke klappen en de uitlaat laat extra van zich horen. Erg leuk voor op het circuit, maar net wat te gek voor dagelijks gebruik.

Snel stoffen dak
Op de dagen dat ik de Boxster S mee had zat het weer gelukkig mee waardoor ik veel met het kapje open kon rijden. De sensatie van het rijden in de Boxster wordt hiermee absoluut vergroot en het heerlijke raspende geluid van de boxermotor is des te meer hoorbaar. Het dakje is snel te openen en te sluiten tot een snelheid van 50 km/u, handig als je in een bui terecht komt.

Conslusie
En dan om op de eerste vraag terug te komen, zijn de vooroordelen nog van toepassing op de nieuwe Boxster? Ik kan na vier dagen in de nieuwe Boxster met volle overtuiging zeggen: Nee. Qua uiterlijk is het eindelijk een overtuigende auto en daarbij moet je de Boxster zien als een andere auto dan de 911, niet als een poor man’s Porsche. Dankzij de andere (/betere) setup rijdt de Boxster misschien wel beter dan 911. Dit zeg ik nog wel met enige voorzichtigheid aangezien de 911 ook ontzettend goed is en ikzelf geen keuze kan maken tussen de twee. Gelukkig hoef ik dat ook niet...
 

Porsche Boxster S


PLUSpunten:
stoer uiterlijk, beleving, échte Porsche

MINpunten: zichtbaarheid rondom, stuurgevoel minder dan voorheen


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen