De Nationale Autoshow17 mei '11 11:32

Zo bouwt Audi de R8 eTron

Auteur: Jorn Lucas

De conceptversie van de electrische R8 was in april al te bewonderen op de AutoRAI, maar de (beperkte|) productieversie moet vanaf volgend jaar leverbaar zijn. Audi-monteurs zijn al druk bezig om de auto's in elkaar te schroeven, en dat ziet er zo uit.

De R8 e-tron wordt gebouwd in de fabriek in Neckarsulm, en ziet er een stuk realistischer uit dan de conceptcar.
De eerste technologieplatforms voor de elektrisch aangedreven Audi R8 e-tron worden op dit moment gebouwd bij quattro GmbH. Daarbij wordt volop gebruik gemaakt van de expertise die Audi heeft opgedaan bij de bouw van de reguliere R8.
Prestaties
De conceptversie heeft vier electromotoren - twee voor de vooras, twee voor de achteras- die alle vier de wielen aandrijven. Deze produceren 230 kW (313 pk) en 4.500 Nm koppel, waarmee de tweezitter in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/h accelereert en in 4,1 seconden van 60 tot 120 km/h. De lithium-ion batterijen leveren 42,4 kilowattuur, wat goed is voor een actieradius van ongeveer 250 kilometer. Of de productversie dezelfde prestaties zal neerzetten is nog niet bekend.
E-Tron
Elke elektrisch aangedreven Audi krijgt de toevoeging e-tron. Zoals quattro synoniem is voor geavanceerde permanente vierwielaandrijving, wordt e-tron het synoniem voor progressieve elektrische aandrijftechnologie bij Audi. Halverwege volgend jaar moet de R8 eTron leverbaar zijn.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen