De Nationale Autoshow9 okt '12 19:20Aangepast op 10 okt '12 09:14

Rij-impressie | Opel Mokka

Auteur: Noud Broekhof

Nog nooit bouwde een Duitse autofabrikant een SUV in het B-segment. Bij Opel wagen ze nu de gok. Redacteur Noud Broekhof van de BNR Nationale Autoshow testte de Mokka.

Het koffieboontje, zo werd hij aangekondigd. Natuurlijk is deze naam de laatste tijd niet onbesproken gebleven, ook niet in onze uitzendingen. Maar zo langzamerhand is er wel genoeg om gelachen, vinden ze bij Opel. Aan de Duitse kust, nabij Hamburg, mag de nieuwe compacte SUV van het merk z’n ware aard tonen. En dat doet hij…



Stoer
Allereerst door het opvallende design, wat gelijk ook de kracht van deze auto is. De vormgeving van de Mokka is gedurfd. Hij oogt stoer, omdat hij wat hoger op z’n poten staat. Daarbij geeft de korte neus een compact en sportief karakter aan deze auto. De achterkant doet ons een beetje denken aan die van de Ford Kuga, maar de Mokka heeft een dikkere kont gekregen.

Knoppen

Binnenin bespeuren we het bekende Opel interieur-DNA: degelijk, een tikje saai, zeker niet spannend. Wat gelijk opvalt zijn de vele knoppen die op het (midden)dashboard geplaatst zijn. We tellen er niet minder dan veertig. Een aantal waar volgens ons helemaal niemand op zit te wachten. Leuk detail trouwens: de allergrootste knop is die van de eco-drivemodus (zie laatste foto).

Lawaaiig
Misschien is dat stiekem wel een hint van Opel. We zijn namelijk onderweg met de 1.7-liter dieselmotor (130pk). Echt vrolijk worden we er (helaas) niet van, want het is een lawaaiig ding die echt wat power mist. Dat merk je bijvoorbeeld bij het inhalen van andere auto’s. Zuinig is-ie overigens wel, want we halen 5.8 liter op honderd kilometer (1 op 17 dus). En dat is netjes.

Turbo 4x4

Ondanks dat denkt Opel dat weinig Nederlandse kopers voor deze motorisering kiest. Dat is niet zo gek, want hij valt (net als de rest van de motoren) niet in de 20% bijtellingscategorie. En er is echt wel leuker materiaal in de aanbieding. Neem bijvoorbeeld de 1.4-liter turbo benzinemotor (140pk) met vierwielaandrijving. De nodige lol in het natte Duitse zand is verzekerd.

Groei

Met de kersverse Mokka betreedt Opel een nieuw segment, dat van de compacte SUV’s. En die markt groeit en groeit maar in Nederland, vertelt Kristel Böhrer carline manager Mokka ons. “Sinds 2009 zelfs met 132%.” En dat is natuurlijk serious business, zeker voor Opel. Een merk dat juist nu, in moeilijke tijden, nieuwe markten moet opzoeken om weer winstgevend te worden.

Orders
De Duitsers verwachten daarom veel van de Mokka, al zetten ze niet zo hoog in op Nederlandse markt. Daar hoopt men het eerste jaar zo’n 2500 Mokka’s te verkopen, een voorzichtige start. Maar in Duitsland, Italië en Rusland staan ze wel in de rij voor deze compacte auto, zo wordt ons verzekerd. “We hebben al meer dan 40.000 orders binnen”, zegt Alfred Rieck, verantwoordelijk voor verkoop bij Opel.

Eindconclusie
Met de gloednieuwe Mokka heeft Opel een auto neergezet die er qua design zeker mag zijn. Het uiterlijk is, voor Opel begrippen, gedurfd en best stoer. Helaas is de kwaliteit van de motoren zeer verschillend. Binnenin is er voldoende ruimte en de hoge zit geeft extra comfort, prima geschikt voor jonge gezinnen. De ŠKODA Yeti, Nissan Juke en Mitsubishi ASX hebben er een concurrent bij. Ook qua prijs doet de Mokka het, in vergelijking met deze auto’s, niet slecht.

PLUSpunt
Gedurfd design

MINpunt
Motorisering (vooral diesel)

Gegevens testauto
Auto:
Opel Mokka
Uitvoering: 1.7 CDTI
Transmissie: zes versnellingen, handbak
Uitstoot: 120 CO2 g/km
PK’s: 130
0-100: 10,5 seconden
Topsnelheid: 187 km/h
Prijs: vanaf 21 995 euro

Gerelateerde artikelen