De Nationale Autoshow15 feb '11 13:36

RIJ IMPRESSIE Mercedes-Benz R350 CDI

Auteur: bnr Administrator

Er zijn auto's waarvan je direct ziet dat het geen topper wordt. De Mercedes-Benz R-klasse is er zo één. Dat komt door de gekke neus, de vreemde vorm en de gi-gan-ti-sche buitenmaten. Maar, de jongens uit Stuttgart gaan het toch nog een keer proberen, en daarvoor hebben ze de 'R' een flinke facelift gegeven. Maarof dat echt gaat helpen.. Meindert Schut reed ermee..

Wat een enorme kar. Dat is eigenlijk het eerste wat je denkt als je deze auto ziet. Van buiten, maar ook van binnen. De meningen zijn ook enorm verdeeld, de auto staat nu enkele dagen voor de deur. De ene buurman noemt ‘m een lijkwagen, de andere noemt ‘m een onwijs gaaf ding.
De 'R' van Mercedes is in ieder geval een stuk minder lelijk geworden. De voor- en achterkant zijn grondig onder handen genomen. En dat hebben ze goed gedaan. De neus maakt een stoere indruk. En de achterkant is gewoon netjes.
Dit is de verlengde versie van de R350 CDI. Onder de kap ligt een 3 liter V6 diesel met 265 pk. Achterop prijkt ook nog het label ‘4 Matic’ en dat betekent dat we hier rijden met een vierwiel aangedreven auto.
Deze R klasse wordt gebouwd in Amerika. Niet voor niks, want Amerika is ook de voornaamste markt voor deze auto. Dat blijkt ook maar weer uit de verkoopcijfers. Want in Nederland zijn er vorig jaar maar liefst … 50 van verkocht. Waarvan een groot deel nog vóór de facelift. Geen verkooptopper dus.
En dat is eigenlijk ook wel te begrijpen. Want deze auto past eigenlijk gewoon niet op de Europese wegen. Veel te groot. Het is weliswaar een auto waarin 7 volwassenen comfortabel kunnen zitten. Maar de praktijk wijst uit dat de mensen die veel zitruimte willen hebben, toch uitwijken naar een Ford Galaxy, Volkswagen Sharan of Seat Alhambra. Een stuk goedkoper en net zoveel zitruimte. Misschien nog wel meer, want in de middelste zitrij zit zo’n klein stoeltje dat eigenlijk niet mee kan tellen voor een volledige zetel. Laten we het houden op een 6 ½ zitter, deze R-klasse.
Maar al deze kritiek daar gelaten. Het is en blijft een Mercedes. En dat merk je aan alles. De auto rijdt fantastisch, de materialen zijn van hoge kwaliteit en je voelt je werkelijk een koning op de weg. Hij is wel wat zwaar, de ruim 2000 kg zijn goed merkbaar. Zeker bij het wegrijden en in de bochten. Maar zet je de vering op ‘sport’ stand, dan zijn de bochten lekker hard te nemen. Dat is überhaupt wel slim om te doen, want de auto deint wel flink op de luchtvering. Net gek gezien de ruim 5 meter auto die je meesleept.
En wegrijden, ach.. die 2000 kg komen echt wel goed weg met dit blok. De sprint naar de 100 doet-ie in een kleine 8 seconden, en de top ligt op 235 km per uur. En deze cijfers betekenen gewoon dat een super comfortabele kilometervreter is. Het verbruik van deze R350 is eigenlijk wat je verwacht van een slagschip als dit, volgens t boekje verbruikt-ie 8 liter diesel per 100 km, 1 op 13 ongeveer.
En wat kost dit allemaal? Deze door ons gereden auto kost inclusief alle opties ruim 117 duizend euro maar is leverbaar vanaf 84 duizend. Instappen doe je vanaf 72 mille en dan krijg je een 3 liter V6 diesel. Maar dan met BlueEfficiency techniek en dus iets zuiniger dan de ons gereden auto.
Conclusie? Mercedes heeft de auto een zeer goede opknapbeurt gegeven. En de auto rijdt fantastisch. Maar ondanks alles zal deze auto geen verkooptopper worden. Daarvoor is-ie eigenlijk gewoon te groot.

Gerelateerde artikelen