De Nationale Autoshow11 mei '11 14:41Aangepast op 11 mei '11 15:02

Rij impressie | Mercedes-Benz SLK

Auteur: Jorn Lucas

Mercedes spreekt van een geheel nieuwe auto, maar derde generatie SLK heeft in de basisvorm veel weg van zijn voorganger. Maar de SLS AMG is ook zeer nadrukkelijk aanwezig in het ontwerp van deze nieuwe coupé-cabrio. Vooral is de neus en het dashboard is dat goed zichtbaar. Meindert Schut reed ermee.

Het kwik stijgt dus ze zijn er weer, mensen die het prettig vinden om zonder dak te rijden. Best lekker natuurlijk, zon op je kop, wind in de haren voor zover je die nog hebt en vooral niet hoeven praten met je bijrijder, want die versta je toch niet…..heerlijk toch.
Maar het blijft wel een lastige situatie met die cabrio’s. Ze zijn nogal image gevoelig zal ik maar zeggen. Met een cabrio straal je toch wat uit. En lang niet altijd de juiste boodschap. Hoe vaak hoor je niet een vent praten over een dameskappersauto. Dat wil je als gezonde Hollandse testosteronfabriek natuurlijk niet over je heen krijgen.
U begrijpt, ik moest even wat schaamte opzij zetten om met de nieuwe Mercedes SLK op stap te gaan. De vorige had namelijk een zeer hoog dameskappersgehalte, maar goed er is nu dus een nieuwe. Eentje met een flinke designsaus van de grotere SLS. Een goede keus, want dit geeft de auto gelijk al een behoorlijk stoer uiterlijk. So far so good.
Uiteraard hebben we voor deze test gekozen voor de sterkste motorisering, dit is de SLK350. Een 3,5 liter V6 met 306 pk met achterwielaandrijving, zoals het hoort…..Van 0 tot 100 doet hij in 5,6 seconden en hij heeft een begrensde top van 250 km per uur. Om de BPM toch een beetje binnen de perken te houden, is er een aantal milieuvriendelijke maatregelen genomen, zoals een start/stop systeem en een eco-modus, waarvan de auto vooral wat trager wordt. Het is wel een beetje schatkistje belazeren, want al die onzin kan ook uit. Gelukkig maar, want daar is deze SLK gewoon niet voor bedoeld….luister naar dat geluid….
De nieuwe SLK is een echte bochtentemmer. Hij stuurt lekker direct, vooral in de sportstand. Alleen op lange rechte snelwegstukken zou je kunnen overwegen om de ECO stand aan te zetten. De auto is dan iets minder stijf, wat een ontspannen reis ten goede komt.
Dus….uiterlijk goed, motor goed, rij-eigenschappen goed………Het dak…niet goed. Zo’n stalen klapdak kan gewoon niet….Een echte cabrio heeft een stoffen dak, kwestie van smaak zullen we maar zeggen.
Prijs van deze roadster….instappen doe je voor een dikke 47 duizend euro….deze variant gaat rap richting de 80 duizend. Maar als je dan toch geld uitgeeft aan een SLK, dan kun je het maar beter gelijk goed doen…toch……In de nieuwe SLK wordt er weer een innovatie aan toegevoegd: het panorama-variodak met ‘Magic Sky Control’. Het glazen dak heeft namelijk een voorziening waarmee de kleuring van licht naar donker kan worden aangepast. Dat is wel een optie, want de klant kan ook kiezen voor een gewoon panoramadak of een ondoorzichtig dak.
Drie motoren, standaard stop/start
Mercedes heeft om te beginnen drie motoren in de aanbieding voor de SLK, die allemaal het label BlueEfficiency hebben. De SLK 200 en de SLK 250 hebben beide een viercilinder 1,8 liter turbomotor met respectievelijk 184 en 204 pk. De SLK 200 is nog verkrijgbaar met handgeschakelde zesbak, maar optioneel ook met de zeventraps automaat die op de SLK 250 standaard is. Voorlopige topper is de SLK 350 met 306 pk sterke 3,5 liter V6-motor. Volgens Mercedes zijn alle motoren een kwart zuiniger mede door het standaard stop/start-systeem.
Specs
Mercedes-Benz SLK 350 BlueEfficiency
Motorinhoud: 3.498 cm3
Vermogen: 306 pk
Acceleratie 0-100 km/h: 5,6 sec.
Topsnelheid: 250 km/h (begrensd)
Verbruik: 7,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 167 g/km


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen