Rij-impressies3 okt '12 19:14

Rij-impressie | Hyundai i30 Wagon

Auteur: Noud Broekhof

‘Een volledig Europese auto’, met deze slagzin zet autofabrikant Hyundai de nieuwe i30 Wagon in de markt. De allereerste in Nederland werd getest door de BNR Nationale Autoshow.

Nee, van de Koreanen kijken we al lang niet meer op. Voorspelden we een jaar geleden nog in onze uitzendingen dat ze ‘er aan zitten te komen’. Inmiddels zijn ze er en hoe. Na het succesvolle modeloffensief van Kia (met de nieuwe Picanto, Rio, Cee’d en Optima) komt nu ook moederbedrijf Hyundai op stoom in ons land.

Wagon
De nieuwste creatie van de Koreaanse autobouwer staat al klaar. Het is de i30 Wagon. Want zeg nou eerlijk, als je in het C-segment een beetje wil meedoen als autofabrikant heb je natuurlijk een stationwagon nodig. En zo geschiedde. Op basis van de hatchback, die al vanaf maart in ons land verkrijgbaar is, werd de verlengde Wagon gebouwd.

Ruimte

Aan ruimte is in ieder geval geen gebrek in deze auto. De Wagon is niet alleen drie centimeter hoger dan de hatchback maar ook nog eens bijna 19 centimeter langer. Het zorgt voor voldoende bagageruimte (528 liter) en als je de achterbank neerklapt zelfs 1642 liter. Daarmee heeft de i30 Wagon de grootste bagageruimte in z’n klasse.

Design

Hyundai heeft naar eigen zeggen de i30-lijn een Europees gezicht gegeven. In de Duitse designstudio van het merk wordt daar hard aan gewerkt. Maar is het ook bij deze auto gelukt? Nou, het resultaat ziet er zeker niet slecht uit. Toch krijg je bij de Wagon een beetje het gevoel dat de designlijnen van de hatchback ‘gewoon’ doorgetrokken zijn. Niet super spannend dus.

Rijden

Op de weg doet de i30 Wagon het overigens prima. De auto stuurt lekker en ook de wegligging is meer dan behoorlijk. Bovendien heeft de 1.6 GDI-benzinemotor voldoende kracht in huis (135pk). Ook merken we onderweg dat we de snelheid makkelijk kunnen opvoeren. Je hoort de motor dan wel flink werken. Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 7,9 liter per kilometer, niet slecht.    

Interieur
Binnenin zien we vooral veel knoppen op het stuur terug. Daar moet je maar van houden. Het dashboard is (net als in de i40) vrij karakteristiek vormgegeven. Hyundai heeft ervoor gekozen om blauwe invloeden op verschillende plekken (teller, display en knoppen) terug te laten keren. De middenconsole is prettig aanwezig. Het aantal knoppen valt nog mee.

Eindconclusie
Met de nieuwe i30 Wagon introduceert Hyundai een functionele stationwagon. De ruimte is overweldigend en zul je niet snel bij de concurrentie vinden. Onder de kap ligt bovendien een prima motor, maar uitdagend wordt het nooit. Dat alles maakt de i30 Wagon een zeer geschikte reisauto.

PLUSpunt
Heel veel (bagage)ruimte

MINpunt
Mag allemaal wat spannender

Gegevens testauto
Auto:
Hyundai i30 Wagon
Uitvoering: 1.6 GDI i-Catcher
Transmissie: zes versnellingen, handbak
Uitstoot: 157 CO2 g/km
PK’s: 135
0-100: 11 seconden
Topsnelheid: 192 km/h
Bijtellingscategorie: 20%*
Prijs: vanaf 24.995 euro
*Ook na 1 januari 2013 20% bijtelling


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen