Wetenschap Vandaag11 nov '15 15:40

Fietsers veranderen het landschap

Auteur: Mark Beekhuis

Het aantal forenzen dat de trein en de fiets combineert, groeit al jaren onverstoorbaar met 5% per jaar. Het blijkt een zeer succesvol transportsysteem te zijn, waar verkeerskundigen en planologen nooit rekening mee gehouden hebben.

Fietsers veranderen het landschap. Auto's doen dat ook. Dat laatste klinkt misschien minder verrassend, met al dat asfalt en al die parkeerplekken. Maar het gaat veel verder dan dat, zegt Marco te Brömmelstroet van de Universiteit van Amsterdam.

Hoe het verkeer gaat, bepaalt hoe groot de afstand is tussen twee supermarkten, om maar een voorbeeld te noemen. En dus hoe groot de winkels zijn.

Het omgekeerde is ook waar. Als de winkels dicht bij elkaar staan, stappen mensen makkelijker op de fiets. Die twee effecten versterken elkaar.

Om meer mensen op de fiets te krijgen, moet je daarom niet alleen naar fietspaden kijken. De stad moet compact zijn, en in veel meer opzichten gebouwd voor fietsers. Bij de stations heb je bijvoorbeeld stallingen nodig.

Tot nu toe wordt het forenzen die de trein en de fiets combineren zo moeilijk mogelijk gemaakt, ziet Te Brömmelstroet. Desondanks groeit hun aantal als kool. Twaalf jaar op rij is er 5% groei per jaar. Dat systeem en die groei is door niemand zo gepland.

Stel je nou eens voor dat we dat systeem gaan plannen, zegt Te Brömmelstroet. Dat begint toch weer met de bouw van fietsenstallingen, maar misschien niet bij het Centraal Station. Bij Lelylaan kan dat goedkoper en misschien wel beter.

Alleen maar achter de ontwikkelingen aanlopen, door nu in het centrum stallingen te bouwen, zou die route alleen maar populairder maken. De problemen zouden een paar jaar opgelost lijken, maar dan weer terugkomen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen