Wetenschap Vandaag24 aug '15 17:11

Eén vaccin voor alle griepsoorten

Auteur: Mark Beekhuis

Voor kinkhoest, polio, of de mazelen is een prik om de 15 jaar genoeg. Voor griep heb je elk jaar een nieuw vaccin nodig. Maar dat gaat waarschijnlijk veranderen.

In 2008 en 2009 werd er massaal gevaccineerd tegen de Mexicaanse griep. (Foto: ANP)

Het is mogelijk een vaccin te maken dat werkt tegen vogelgriep, varkensgriep en andere variaties. Een team onderzoekers onder leiding van Jaap Goudsmit, van het Crucell Vaccine Institute in Leiden, heeft dat laten zien. Vandaag publiceren ze hun methode in het wetenschapsblad Science Express.

Voor hun vaccin gebruiken de onderzoekers een ander deel van het virus dan gebruikelijk. Tot nu toe werken die op het deel van het virus dat erg verschilt tussen de griepsoorten. Voor elk virus is daarom een ander vaccin nodig, en dus voor elk jaar een nieuwe griepprik.

Er blijkt ook een deel van het virus te zijn dat juist zeer constant is. Dat is het eiwit waarmee het virus zich vastklampt aan onze cellen. Alle virussen hebben dat nodig, vertelt Goudsmit, en dat maakt ze kwetsbaar.

Het was niet eenvoudig om een vaccin te maken dat juist van dat deel gebruik maakt. Maar het is wel gelukt.

Bij muizen werkt het vaccin zeer goed, en ook bij apen werkt het. De komende jaren gaat het onderzoek verder om de werking bij apen te verbeteren, en om te testen of het veilig is voor mensen.