Wetenschap Vandaag24 apr '15 18:21Aangepast op 24 apr '15 20:21

Weekend Wetenschap | Al doende leert men? Soms niet

Auteur: Mark Beekhuis

Hoe ervaring tegen ons werkt. Een klok die zo nauwkeurig loopt dat hij als hoogtemeter gebruikt kan worden. En verwarring bij bezoekers van website. Een bloemlezing uit de wetenschap van deze week.

Door Mark Beekhuis

Meer ervaring is niet per se beter
Als we een afstand schatten, doen we iets raars. Bij korte afstanden schatten we te hoog; bij grotere afstanden te laag. Dat effect bestaat niet allen bij afstanden, maar ook bij hoe hard een geluid is, hoe fel een lamp, of hoe lang iets duurde.

Duitse en Zwitserse wetenschappers hebben daarvoor een theorie bedacht, die zegt dat ervaring hier in ons nadeel werkt. Als je iets leert, gebeurt dat onderbewust. Daarbij krijg je ook geen feedback op wat je geleerd hebt. Zo blijven we dus al deze verkeerde inschattingen maken.

(Uit: Trends in Cognitive Sciences)

Een klok die 1 seconde afwijkt sinds het begin van de tijd
Amerikaanse onderzoekers hebben een record gebroken met een klok die 1 seconde uit de pas loopt per 15 miljard jaar. Dat is ongeveer zou oud als het heelal. Dat is drie keer beter dan het vorige record.

Dit soort atoomklokken wordt bijvoorbeeld gebruikt voor satellietnavigatie. Maar de wetenschappers zelf denken aan een heel andere toepassing. Volgens Einstein heeft de zwaartekracht een minieme invloed op hoe snel de tijd verloopt. Door de enorme nauwkeurigheid van deze klok moet hoogte van 2 centimeter meer of minder meetbaar worden.

(Uit: Nature Communications)

Verwarrende web-statistieken
Tot nu toe werd gedacht dat het een goed teken is, als mensen langer op een website blijven, maar dat hoeft absoluut niet. Het kan ook zijn dat bezoekers van de website de navigatie verwarrend vinden, ontdekte een Amerikaanse onderzoeker.

Hij keek ook hoeveel informatie bleef hangen, afhankelijk van hoe die gepresenteerd werd. Een serie foto’s en tekstjes over een historische gebeurtenis, werd aangeboden als 3D-caroussel, en met een schuifknop die over een tijdbalk moest worden gesleept. Bij dat laatste blijken bezoekers meer te onthouden van wat ze gezien en gelezen hebben. Als het er beter uit ziet, leidt dat dus niet automatisch tot beter gebruiksgemak.