In zijn onderzoek heeft Andreas Schäfer van University College London alle mogelijke verbeteringen doorgerekend. Hoeveel minder CO2-uitstoot kan ermee bereikt worden. En wat kost dat.
Het meest efficiënt is om technische verbeteringen aan te brengen bij bestaande vliegtuigen. Volledig nieuwe vliegtuigontwerpen maken grotere stappen mogelijk, maar dan is de prijs per CO2-winst veel hoger.
Ook valt er veel te doen met de afhandeling van vliegtuigen op het vliegveld. Met simpele ingrepen kan de CO2-uitstoot met 20% worden verlaagd. Dat gaat bijvoorbeeld om het moment waarop een vliegtuig de gate verlaat, of vliegtuigen laten taxiën met één motor.
Alle maatregelen die de luchtvaart niets extra kosten of zelfs geld opleveren, verminderen de CO2-uitstoot met 2% jaar. Dat is minder goed dan het lijkt. Want ondertussen groeit de luchtvaart met 5% per jaar. In totaal neemt de uitstoot daarom met 3% per jaar toe.
Op de langere termijn, denkt Schäfer, kunnen biobrandstoffen die groei waarschijnlijk compenseren. Voor het jaar 2050 schat hij in dat daarmee een reductie van 15% behaald kan worden.